
RADIO FREE EUROPE/RADIO LIBERTY, PRAGUE, CZECH REPUBLIC
________________________________________________________
RFE/RL Poland, Belarus, and Ukraine Report
Vol. 4, No. 14, 9 April 2002

A Survey of Developments in Poland, Belarus, and Ukraine by the
Regional Specialists of RFE/RL's Newsline Team

************************************************************
HEADLINES

UKRAINE
    * MEDIA WATCHDOG FINDS CAMPAIGN COVERAGE BIASED
    * 'ANTINATIONALIST' CAMPAIGN TO DISCREDIT OUR UKRAINE

'ANTINATIONALIST' CAMPAIGN TO DISCREDIT OUR UKRAINE.

By Taras Kuzio

The
"party of power," represented by the election bloc For a United
Ukraine (ZYU), recognized that it had little opportunity of winning
votes in Ukrainophone western and central Ukraine in the 31 March
parliamentary ballot. Therefore, in the same manner as in the 1994
presidential elections, President Leonid Kuchma sought to make a last
stand in the more Sovietized and Russophone Donbas and other eastern
Ukrainian oblasts. In Kuchma's 1994 campaign, Russian speakers
were warned of the dangers of "Ukrainianization" if the incumbent,
President Leonid Kravchuk, was returned to power.
    In 2002, the authorities returned to traditional methods of
mobilizing eastern Ukrainians by denouncing their opponents as
"nationalists." Not surprisingly, the main target of this
"anti-nationalist" campaign was Our Ukraine. On 28 February, fake Our
Ukraine posters were placed in Kharkiv with headlines reading "Glory
to Ukraine! Glory to Its Heroes!" The posters depicted Our Ukraine
leader Viktor Yushchenko in a long line of nationalist leaders from
Hetman Ivan Mazepa, who led a revolt against Russia in 1709, through
to Symon Petlyura and Stepan Bandera, nationalist leaders in the
1910s and 1940s, respectively, to the former dissident and head of
Rukh, Vyacheslav Chornovil.
    ZYU's attempt to blacken Our Ukraine as a "nationalist"
formation was assisted by Russian newspapers and television, which
are still widely read and viewed in eastern Ukraine. Russian
officials and Ambassador to Ukraine Viktor Chernomyrdin openly
interfered in the elections by indirectly calling upon Ukrainians not
to vote for Our Ukraine because it was "anti-Russian," i.e.,
"nationalist" in traditional Soviet parlance. The Ukrainian newspaper
"Zerkalo nedeli/Dzerkalo tyzhnya" concluded that the executive,
Kuchma's entourage, and Russian elites worked together "to
produce an allergic reaction in people in Russian-speaking regions to



Yushchenko and his supporters."
    In early March, Ukrainian and Russian news agencies reported
that the Ivano-Frankivsk city council had voted to recognize members
of the Waffen SS Galicia Division as "freedom fighters" and thereby
grant them pension rights. The Russian media played a major role in
disseminating this false information, which was later reported by the
Western media and condemned by Jewish organizations.
    The issue became further clouded because the Social
Democratic Party Ukraine-united (SDPU-o), fearing that it was going
to lose votes in western Ukraine to the Our Ukraine bloc, tried to
gain votes by playing the nationalist card. The SDPU-o argued that
its leader, Viktor Medvedchuk, was the son of a repressed member of
the Organization of Ukrainian Nationalists (OUN), and claimed that it
had prepared a draft law to rehabilitate the OUN and the Ukrainian
Insurgent Army (UPA). The SDPU-o's populism was evident during
Medvedchuk's election campaign visit to Crimea on 15 March where
he categorically rejected suggestions that the SDPU-o sought to
rehabilitate the OUN and UPA.
    The most vociferous condemnations of the discussions on the
rehabilitation of the OUN and UPA and the alleged Ivano-Frankivsk
city decree were by Russian media outlets, which quoted outraged
Russian officials from the State Duma and the Ministry of Foreign
Affairs. The Russian media and officials portrayed these moves as the
program of "national radicals" who dominated Our Ukraine. In reality,
as Ivano-Frankivsk Mayor Zinoviy Shkutyak said, the council had only
debated the issue, not adopted any decision. In his view, the
reaction proved that this was "an attempt by certain political forces
to influence the election process in Ukraine." This view was backed
by "Zerkalo nedeli/Dzerkalo tyzhnya," which concluded that the
Russian media portrayal of the entire affair was "largely inaccurate
and designed to falsely portray the front-running Our Ukraine as Nazi
supporters."
    Suspicions were also aroused that this was an attempt to
sully Our Ukraine when the Ivano-Frankivsk city councilor who
proposed the motion to rehabilitate the Galicia Division was found to
be a member of the SDPU-o. Our Ukraine distanced itself from the
controversy surrounding the Galicia Division by referring to
Yushchenko's father's service in World War II in the Soviet
Army. Nevertheless, the damage may have already been done to Our
Ukraine among eastern Ukrainian voters.
    The assassination of Mykola Shkriblyak, Ivano-Frankivsk's
deputy governor and head of the oblast organization of the SDPU-o,
just two days before election day again raised suspicions. Shkriblyak
was a candidate in election district No. 90 where Our Ukraine
candidate Roman Zvarych was his main opponent. District No. 90 is the
former constituency of Congress of Ukrainian Nationalists (KUN)
leader Slava Stetsko (KUN is a member of the Our Ukraine election
bloc). ZYU openly linked the assassination of Shkriblyak to the
atmosphere created by the alleged campaign to rehabilitate the
Galicia Division.
    The assassination had all the hallmarks of the "attempted
assassination" of Progressive Socialist Party leader Nataliya
Vitrenko in the 1999 presidential elections in Krivyy Rih in an



attempt to discredit Kuchma's main threat, Socialist Party leader
Oleksandr Moroz. In the 2002 elections, the main threat to the
authorities had changed to Our Ukraine.
    Zvarych took up Ukrainian citizenship after renouncing his
U.S. citizenship in the mid-1990s and was elected to the outgoing
parliament as a member of Rukh. On 6 March, the ICTV channel
controlled by Labor Ukraine, a member of ZYU, had already labeled
Zvarych as a "national radical" who planned reprisals if Our Ukraine
won the elections.
    Targeting Shkriblyak, therefore, had two purposes: it further
blackened Our Ukraine as a "nationalist" formation while contributing
to the officially inspired anti-American campaign by pointing to
Zvarych, like Yushchenko, as having American connections. The
SDPU-o-controlled 1+1 and Inter television channels implicated
Zvarych and the U.S. Embassy in the assassination attempt by citing
reports from the SDPU-o newspaper "Kievskie vedomosti." The
SDPU-o-controlled media also alleged that the U.S. Embassy had
pressured Shkriblyak to withdraw his candidacy earlier in March.
    The claim by SDPU-o leader Medvedchuk that the assassination
was meant to remove the probable victor in constituency No. 90 is
unlikely, as the SDPU-o obtained merely 2.5 percent of the vote in
the region compared to Our Ukraine's 72 percent. Zvarych won the
seat with 61 percent of the vote. Although it can never be ruled out
that Shkriblyak's murder was business-related, there will remain
suspicions that he was simply a patsy to discredit Our Ukraine.
Ukrainians have a saying: "Beat your own so that foreigners are
afraid."

The report was written by Taras Kuzio, a research associate
at the Centre for Russian and East European Studies, University of
Toronto.


