
EURASIA DAILY MONITOR
Volume 1 Issue 71 (August 11, 2004)

PRIME MINISTER YANUKOVYCH AND MEDIA FREEDOM

By Taras Kuzio

Equal access to the media during this year's Ukrainian presidential campaign is
a key issue in determining to what degree Western governments, the Council of
Europe, and the Organization for Security and Cooperation in Europe can judge
the election as "free and fair" (Ukrayinska pravda, August 3). Serhiy Tyhipko,
the head of Prime Minister Viktor Yanukovych's campaign, rejected accusations
that his allies were censoring television and therefore not providing equal
access for all candidates. Claiming he had never seen temnyky (presidential
instructions to TV stations), Tyhipko claimed, "I do not know about such kinds
of political censorship" (Ukrayinska pravda, July 27).

Prime Minister Yanukovych, the candidate of the pro-Leonid Kuchma camp, is
unsuccessfully attempting to prove he supports media freedom. Speaking to an
all-Ukrainian conference of heads of state and communal mass media outlets, he
said that media freedom is one of the most important requirements for the
normal functioning of the state. There was a need to speak the "truth," he
added (Ukrayinska pravda, May 6).

The problem Yanukovych and his allies face is that actions speak louder than
words, both domestically and internationally. A new report by Freedom House
entitled, "Under Assault: Ukraine's News Media and the 2004 Elections,"
concluded, "Few believe Prime Minister Viktor Yanukovych's May 6, 2004, speech
defending the rights of the media"
(freedomhouse.org/research/specreports/ukmedia604.pdf). One major factor why
"Ukraine fatigue" exists in the West is precisely because of the wide gulf
between words and deeds on the part of Ukraine's pro-Kuchma elites. The same
factor explains why Ukrainians have such low trust in their leaders.

Yanukovych declared in his May 6 speech, "If an official takes criticism as a
personal insult then he should be not working in state institutions."
Furthermore, he explained, "I, for example, have always taken criticism in my
family and in society at large as a signal that I am not doing something in the
right way, and I was grateful to my friends and colleagues [for this]."

During Yanukovych's six-year rule as governor of Donetsk oblast between 1997
and 2002, such humility went unnoticed. Donetsk oblast, in fact, has the worst
record on media freedom in Ukraine. With a poor history on media freedom as
both governor and prime minister, Yanukovych's promises to support media
freedom if elected seem hollow.

Our Ukraine deputy Mykola Tomenko, head of parliament's Committee on Media
Freedom, called upon Yanukovych to uphold media freedom in Donetsk oblast, but
the appeal went unheeded (Ukrayinska pravda, June 24). The overwhelming
majority of media outlets in Donetsk oblast, Tomenko pointed out, were
"directly or indirectly tied to the oblast authorities or Donetsk financial-



industrial groups." This explains Donetsk oblast's dismal record on media
freedom.

Tomenko raised the issue after Channel 5, a television station owned by Our
Ukraine businessman Petro Poroshenko, was removed from the cable schedule in
Donetsk oblast. While the official reason was "technical problems," cable TV
providers unofficially told Channel 5 that the real reason was pressure from
the local authorities (Ukrayinska pravda, June 23). One day later Volodymyr
Demydko, deputy head of the Donetsk state administration, denied any official
pressure on cable providers (Ukrayinska pravda, June 24).

Donetsk oblast also has very few opposition newspapers. One of the few, the
weekly Ostriv, has always encountered difficulties. But since the election
campaign began, these problems have dramatically worsened. Ostriv is the Donbas
region's second most popular socio-political publication, according to a June
survey by the Fund for Social Research that was financed by the Donetsk branch
of the Union of Journalists (Ukrayinska pravda, June 18). But in June the
Donbas printing house refused to print Ostriv, explaining that it had too many
back orders to fulfill and broken printing machines.

Earlier, the Donechchyna printing house had also refused to print Ostriv. Their
unofficial reason was an article that appeared in Ostriv in a November 2003
issue entitled, "The October Criminal Putsch." The article investigated the use
of organized crime skinheads and other smear campaign techniques against
challenger Viktor Yushchenko when he unsuccessfully attempted to hold an Our
Ukraine convention in Donetsk on October 31, 2003.

Ostriv's editor sought to find other printing facilities outside the two Donbas
oblasts (Donetsk and Luhansk), but with little luck. The Dnipropetrovsk-based
printing house Zoria became the thirteenth in three weeks to refuse to print
Ostriv because of yet more "technical reasons" (Ukrayinska pravda, July 13).
However, the "technical reasons" did not prevent Zoria from accepting other
print jobs. Anatoliy Polishko, Deputy Director of Zoria, advised Ostriv to,
"Look for another print shop. But, in the Dnipro region, you will not be
printed" (Ukrayinska pravda, July 13).

At this stage the editor of Ostriv, Yevhen Talyshev, called on Yanukovych to
withdraw from the presidential race. Talyshev revealed that printing houses had
been ordered to not print opposition publications, such as Ostriv, during the
election campaign (Ukrayinska pravda, July 15). He challenged the prime
minister to prove his "regard for the principles of democracy, the rule of law,
and free elections [which] can be [confirmed by] only one step: beginning with
the next issue, the newspaper Ostriv will be again printed in Donetsk, where
the editors of the weekly are based." He continued, "And if you, Viktor
Fedorovych, are not in a position to ensure not even this, then, do not take
the trouble of having feelings for the good of Ukraine" (Ukrayinska pravda,
July 15).

Yanukovych apparently took little notice, as Ostriv's printing problems have
continued. In Pavlohrad the newspaper managed to print one issue, but was then
informed by the director of the Pavlohrad City Print Shop that there would be
"technical problems" with printing further issues (Ukrayinska pravda, July 21).



This was now the fourteenth printing house to turn away Ostriv, including every
print shop in Yanukovych's home base of Donetsk oblast.

Kharkiv became the fourth oblast in which the Ostriv editors attempted to print
their newspaper. Here, again, they encountered "technical problems." On top of
the printing problem, now Ukrposhta, the state postal service, refused to
continue fulfilling a contract to sell Ostriv in its Donetsk outlets.

Ostriv's editor, Talyshev, has reached the conclusion that his difficulties
come from the regime's presidential candidate, Yanukovych. "If this state
activist allows himself in the post of Prime Minister to so easily infringe the
law, one can say with all certainty that he will not become the guarantor of
the constitution if he is to be elected to the position of president of our
country" (Ukrayinska pravda, July 22).


