EURASIA DAILY MONITOR
Volume 2, Issue 161 (August 17, 2005)

UKRAINIAN PARTIES SCRAMBLE FOR MEDIA, FOREIGN ALLIES, AHEAD OF
PARLIAMENTARY ELECTIONS
By Taras Kuzio

When the Ukrainian parliament reconvenes in early September, the March 2006 parliamentary
election campaign will officially begin. Over the summer Ukrainian political parties have been
energetically seeking media resources (especially television) and foreign support.

Since Viktor Yushchenko became president, several television channels have changed hands.
The big losers have been the three oligarchic clans who were the bedrock of support for ex-
president Leonid Kuchma's regime and their related political parties. The Social Democratic
Party-United (SDPUo) had directly controlled directly State Television Channel One, Inter, and,
indirectly, 1+1. The last two channels are the largest in Ukraine.

Channel 1 is now under Yushchenko's control. Inter's president died in June and the new CEO is
likely to be Valeriy Khoroshkovskiy (Ukrayinska pravda, June 30). Khoroshkovskiy is a protégé
of oligarch Viktor Pinchuk (Kuchma's son-in-law) who financed the Winter Crop Generation
party that Khoroshkovskiy jointly led in the 2002 election. Under Khoroshkovskiy Inter TV will
be far less confrontational toward Yushchenko than it was in the Kuchma era, when it became
the main anti-Yushchenko television channel.

TV 1+1 declared its neutrality and objectivity in the Orange Revolution, but now Prime Minister
Yulia Tymoshenko is seeking to obtain influence over the channel through the Dnipropetrovsk-
based Privat oligarch group. The Privat group is hostile toward Pinchuk's Interpipe, which is also
from the same city. Privat reportedly provided financial assistance to the Yushchenko campaign
and the Pora radical youth group in the 2004 election. Interpipe backed Viktor Yanukovych for
the presidency.

Changes are coming at the three channels controlled by Pinchuk: ICTV, STB, and Novyi Kanal.
New CEOs at all three channels are likely to move toward a far less confrontational stance
towards the new authorities. ICTV has publicly apologized to Yushchenko for its involvement in
anti- Yushchenko attacks during the 2004 election (Ukrayinska pravda, August 12).

The only channel still available for Yanukovych's Regions of Ukraine, the main opposition to
Yushchenko, will be the Donetsk-based Ukrayina television.

Pinchuk is lobbying members of the Yushchenko team, such as National Security and Defense
Council Secretary Petro Poroshenko, that he sees as allies in his battle with the populists in the
Yushchenko coalition (the Socialists and Tymoshenko bloc) who want to take away as many of
his companies as they can.

As part of his campaign, Pinchuk has turned to the European Union, Council of Europe, and
European Court of Human Rights through his "Yalta European Strategy" unveiled in July (Die
Presse, August 3). Pinchuk has filed a case before the European Court surrounding the



re-privatized Kryvorizhstal and will put it up for tender in late 2005.

While Yushchenko and Poroshenko cannot forgive Pinchuk for getting Kryvorizhstal for only
$800 million, they, unlike Prime Minister Tymoshenko and the Socialist-led State Property
Fund, would be willing to "let bygones be bygones" and not investigate other privatization scams
that involved Pinchuk. In return, Pinchuk would provide television resources to the Yushchenko
coalition in the 2006 election.

Ukrainian political parties have also sought support in Moscow. First, Yushchenko signed up
former Union of Right Forces leader Boris Nemtsov as his "adviser." Nemtsov's group and
Yabloko were the only two Russian parties that sympathized with the Orange Revolution.
Socialist Party leader Oleksandr Moroz traveled to Russia in May and, surprisingly, signed a
cooperation agreement with the national-Bolshevik Rodina party, allied to President Vladimir
Putin. In June, Putin's United Russia signed a cooperation agreement with Yanukovych's
Regions of Ukraine (Interfax-Ukraine, June 30). The agreement continued Putin's interference in
Ukrainian politics, following the 2004 election campaign, when the Russian president twice
visited Kyiv and openly endorsed Yanukovych. (Ukrayinska pravda, July 2).

Ukrainian Parliamentary Speaker Volodymyr Lytvyn went to Moscow in late July to seek
support. Lytvyn confided that his People's Party of Ukraine (NPU) had also negotiated a
cooperation agreement with United Russia, but Regions of Ukraine beat them to it.

There are few influential Russian parties remaining that have not yet signed a cooperation
agreement with a Ukrainian party. In the State Duma the only parties available are the
xenophobic Liberal Democrats, with whom a cooperation agreement is not possible, and the
Agrarians. While Lytvyn's NPU is Ukraine's former Agrarian Party, Russia's Agrarians remain
allied to the Communists.

Lytvyn's attempt to seek support in Moscow has weakened his dwindling position in the
Yushchenko coalition. First Deputy Prime Minister Mykola Tomenko publicly warned Lytvyn
against seeking Russian support (Ukrayinska pravda, August 1). Lytvyn's alleged support for
Yushchenko's Euro-Atlantic integration seems hollow, given his efforts to seek support from
United Russia, the main party seeking to bloc such integration.



