
http://www.rferl.org/mm/2002/06/25-210602.html
RFERL MEDIA MATTERS, 21 June 2002, Volume  2, Number  25

END NOTE

INDEPENDENT AND BELARUSIAN-LANGUAGE MEDIA
UNDER ATTACK IN BELARUS
By Taras Kuzio

The independent media in Belarus are subject to a two-pronged attack
by the Sovietophile and pan-Slavic regime led by President Alyaksandr
Lukashenka. The first attack is on the independent media in general.
The second is against Belarusian-language publications as part of
Lukashenka's drive to continue Soviet-era Russification. These two
elements of Lukashenka's attack on the media are interrelated.
Independent media that covers political and economic issues is more
than likely to be also in democratic opposition to his authoritarian
regime. At the same time, Belarusian-language independent media is,
not surprisingly, also opposed to a Russifying regime and is linked to
center-right national democrats.

The independent press accounts for only 10-15 percent of the official
circulation of printed media and generally consists of local publications
that are devoted to entertainment and socioeconomic issues. They are
largely devoid of political commentary. Of the 1,000 independent
publications only 40 report on social or political themes, Andrei
Bastunets, a media lawyer and vice president of the Belarusian
Association of Journalists, has stressed. Belarus has only 10
independent newspapers, one independent news agency, and a few
local newspapers that provide unfettered political commentary.

The state controls and provides subsidies to a number of large
publications, such as "Sovietskaya Belorussiya," with a daily circulation
of 2 million. In December 2001 Lukashenka, clearly living in his own
fantasy world, ordered the editor of "Sovietskaya Belorussiya" to
transform it into a newspaper of a "European level". Official
publications receive state subsidies for paper, printing, and
distribution.

Publishing costs are much higher for independent media, and high
cover prices dissuade many readers. The state has also utilized high
taxes and heavy fines to try to close down independent publications.
Government authorities have increasingly used the tax police to



impose restrictions on independent publications. The Magic publishing
house has been raided on many occasions by the tax police who have
confiscated its printing equipment. Magic prints many independent
newspapers, including "Narodnaya Volya," "Rabochy," "Belorusskaya
Delovaya Gazeta."

The Belarusian Association of Journalists believes that a new draft law,
which was submitted to parliament in November 2001, would erode
freedom of the press even further. If approved, the law would ban any
mention of unregistered parties and NGOs in the media, simplify
procedures for the state to close newspapers, and prohibit media
outlets from receiving assistance from abroad. In April, the British
NGO Article 19 condemned the draft legislation on media and
information security as well as articles in the Criminal Code pertaining
to freedom of expression, as being in contravention of the European
Convention on Human Rights.

Severe punishment of journalists in libel suits, Article 19 claims, aims
to intimidate opposition and independent journalists. An ongoing court
case against journalist Pavel Mazheyka and Mikola Markevich, editor of
the banned newspaper "Pahonya," is an example of how libel charges
are selectively used to dissuade journalists from publishing criticism of
Lukashenka. Markevich told the court, "It is absurd to try people's
thoughts, arguments, and convictions". An issue of "Pahonya" -- with
articles accusing Lukashenka of organizing a death squad active
against his opponents in the late 1990s -- was confiscated by the
police even before it was circulated. Following the re-election of
Lukashenka in September 2001, the Minsk regional committee
launched a libel case against Iosif Syaredzich, the editor of "Narodnaya
Volya", for publishing allegations that the committee head had
instructed village-level committees to falsify the election outcome.
"Narodnaya Volya" was also warned in April about printing articles on
Belarusian involvement in illegal arms trafficking. "Belorusskaya
Delovaya Gazeta" was warned in January about articles it ran on police
brutality against arrested oppositionists, a frequent occurrence. After
two such warnings, the law allows the authorities to close down
publications, as was the case with "Pahonya."

The launch of a second channel on Belarusian television in May is not
likely to make matters better. The channel will operate on the same
frequencies of Russian public TV and will rebroadcast many of its
programs. Belarusian Channel 2 will therefore be similar to Ukraine's
Inter, which broadcasts on Ukrainian Channel 3. Whereas "Inter" are
three quarters in the Russian language, Belarusian Channel 2 runs



only Russian programs. The other difference between them is that
Inter is privately owned whereas the state controls 51 percent of
Belarusian Channel 2. The use of the same frequencies would allow
Lukashenka to select which Russian television programs should be
rebroadcast in Belarus. Lukashenka has long complained at the alleged
"bias" of Russian media reports on Belarus. NTV correspondent Andrey
Savinykh was warned in February by the Belarusian Foreign Ministry
about his reports on repression of oppositionists.

The attack on Belarusian-language publications is aimed at both state
and independent media. The state-run "Chyrvonaya zmena," in
existence for 81 years, has been forced to merge with "Zvyazda."
"Chyrvonaya zmena" had never published any opposition material and
its closure was not so much political as aimed at reducing the number
of Belarusian-language publications. The independent daily "Nasha
Niva" was warned in March for publishing information about the
unregistered Belarusian Autocephalous Orthodox Church. (Lukashenka
backs the Belarusian Orthodox Church, the autonomous branch of the
Russian Orthodox Church, because it supports his Sovietophile pan-
Slavism.) The closure of "Pahonya" in November 2001 -- after two
official warnings -- has left Belarus without any provincial Belarusian-
language newspaper which covers politics. "Zvyazda" remains the only
Belarusian-language publication that is circulated throughout Belarus,
but it is state-owned. Markevich -- the editor of the former "Pahonya"
who is currently on trial for libel of Lukashenka -- has been unable to
gain official registration for three replacement newspapers: "Hazeta
Pahonya," "Holas," and "Muzhytskaya Prauda".

Earlier this year, an Office of Literature and Art was established within
the Ministry of Information. The new office has taken over publications
("Polymya," "Maladosts," "Krynitsa," "Literatura I mastatstva,"
"Neman") previously managed by the Union of Writers, a move that
follows earlier confiscation by the state of the union's property. Three
reasons account for these moves: First, it represents an attempt to
control the country's cultural life as the Union of Writers is sympathetic
to the national democratic opposition. Second, the authorities are
negatively disposed towards Belarusian language and culture. Syarhey
Kastsyan, the head of the newly created office, has said, "We must
accept that books written in the Belarusian language are not successful
in the country." Third, and probably most important, Lukashenka sees
the media as instruments through which he can fashion a Sovietophile,
pan-Slavic state ideology for Belarus.



Dr. Taras Kuzio is a resident fellow at the Centre for Russian and East
European Studies, University of Toronto.


