
Prism
A monthly on the former Soviet States

VOLUME VIII, ISSUE 4 APRIL 2002

IN THIS ISSUE

■   What is it to be Russian? ........................................... 1

■   Stability at a price ........................................................ 5

■   Russia’s Orthodox Church: atop the hierarchy
again? ................................................................................ 8

■   Kiselev’s team returns to TV-6 ............................. 10

■   Freedom of speech: not in one paper ................ 13

■   Dagestan’s Amirov, the survivor .......................... 16

■   Kyrgyz patriotism rekindled ................................... 21

F  O  U  N  D  A  T  I  O  N

The JAMESTOWN

“Russia” and

the “Soviet

Union” were

conflated into

one identity.

RUSSIAN NATIONAL IDENTITY AND FOREIGN POLICY

TOWARD THE “NEAR ABROAD”
By Taras Kuzio

I n the Union of Soviet Socialist Republics, the only
republic with no institutions of its own was the Russian
SFSR. This was rectified only in 1990 by President

Boris Yeltsin, who sought to build a power base indepen-
dent of the Soviet Union, which was ruled by his arch en-
emy, Mikhail Gorbachev. These new Russian institutions
were later supplemented by Soviet ones.

Each of the fourteen non-Russian republics included a titular nation that “owned” the republic as its homeland. These
Soviet republican ethnic identities competed with a more civic Soviet identity at the all-union level. Nationality policies
in all fourteen non-Russian republics forged intense loyalties to their territorial boundaries, reflected in the high
support given to territorial integrity.

In some cases—Central Asia, for example—Soviet policies facilitated nation building and Russification was not so
abrasive. In others, like Ukraine and Belarus, Russification was highly intensive from the 1950s to the 1980s in order
to produce an eastern Slavic core majority for the Soviet Union. Even today, the Soviet Belarusan identity—which
President Alyaksandr Lukashenka has promoted since 1994—is stronger than the Belarusan
ethno-cultural one. In Ukraine a Soviet identity was prevalent only in the Donbass in the
early 1990s, but it has since declined. Nevertheless, the Soviet legacy produced a more
widespread Russophile orientation in the Russified cities of eastern Ukraine.

The Russian SFSR had no republican institutions because “Russia” and the “Soviet Union”
were conflated into one identity. In the Soviet era, Russian nationalist groups had a com-
pletely different agenda from nationalist groups in the non-Russian republics. Russian na-
tionalism was similar to British, which sought to maintain an empire or great state and
prevent the secession of outlying regions. Non-Russian nationalism sought to establish inde-
pendent states and was therefore more analogous to Irish nationalism within Great Britain.
Russian dissident groups, like that of Mikhail Gorbachev, did not seek to take the Russian
SFSR out of the Soviet Union, but merely to “democratize” it. Today no major Russian political group—again unlike
nationalist groups in the non-Russian successor states—seeks to withdraw Russia from the Commonwealth of
Independent States.

A second problem Russia faces is that there is no historical precedent to fall back on in building a nation-state. A
minority of Russian intellectuals has proposed that Vladimir-Suzdal/Muscovy be the base upon which to draw a
historical antecedent. But Russia’s elites have largely ignored this. The more popular view is of Russia as a “great



2APRIL 2002 PRISM

T H E  J A M E S T O W N  F O U N D A T I O N

4516 43rd Street NW
Washington, DC  •  20016

Tel: (202) 483-8888  •  Fax: (202) 483-8337
E-mail: pubs@jamestown.org

http://www.jamestown.org
Copyright ©2002

JONAS BERNSTEIN & HELEN GLENN COURT, EDITORS

Prism is published by The Jamestown Foundation, as are its
companion publications, the daily Monitor, Russia's Week and
the biweekly Fortnight in Review. For information about sub-
scribing to these publications, please contact the Jamestown
Foundation.

The Jamestown Foundation, through its programs, encourages
democracy, civil liberty and free enterprise in Russia and through-
out the former Soviet Union. Jamestown's publications give its
readers a realistic, accurate, and unbiased view of events in the
Russian Federation, the Baltic States, Ukraine, Belarus,
Moldova, and Central Asia and the Caucasus.

power,” however untrue it is in the non-nuclear sphere.
As a great power the new Russian nation-state needs to
seek legitimacy from its imperial and Soviet past, not from
Muscovy. This is clearly President Vladimir Putin’s pref-
erence, as seen in the continued use of the Russian
double-headed eagle and the music of the Soviet anthem.

By choosing to build a post-Soviet identity on the basis of
Russia’s imperial/Soviet past, rather than Muscovy, the
new Russian state will be unable to forge a modern Rus-
sian identity. This would require “the deconstruction of
the symbiosis between Russian and Soviet imperial iden-
tity.” [1] Western policy towards Russia that continues
to play up to Russian demands to be treated as a “great
power” therefore serves only to harm the creation of a
modern Russian nation-state.

What is Russia?
For Russians the Soviet Union, not the Russian SFSR,
was their homeland. It is not surprising that it has been
difficult in the post-Soviet era to withdraw the Russian
national consciousness to the boundaries of the Russian
Federation, and especially problematic in relation to
Ukraine and Belarus. Opinion polls in Russia since 1992
have consistently shown that a majority of Russians do
not see Ukrainians and Belarusans as separate ethnic
groups but as somehow “Russian.”

Equating “Russia” with only the Russian Federation will
take place over many decades in the process of nation
building. This process is not helped by a foreign policy
ideology that repeatedly refers to Russia as a “great
power” or by Russia providing continued sustenance to
an eastern Slavic union with Belarus that Russia defines
as the incorporation of Belarus within Russia, a policy
that even Lukashenka rejects. [2] Russia continually
makes overtures to Ukraine to join this union without
understanding that in Ukraine only the extreme left sup-
port such a move. Not only national democrats, but all
centrist, oligarch parties as well, are opposed to Ukraine’s
membership in the Russia-Belarus union.

A movement to support the Union of Ukraine, Belarus
and Russia (ZUBR) is active in all three countries and
Moldova. It received 0.43 percent of the vote in Ukraine’s
parliamentary elections in March. It has 130 deputies in
Russia’s State Duma and had the same number in the
outgoing Ukrainian parliament, mainly drawn from the
communists. But since the Communist party of Ukraine’s
faction nearly halved as a result of the March election, to
sixty-six deputies, the number of ZUBR cross-faction
members in the newly elected Ukrainian parliament are
likewise reduced. The founding congress of the Moldovan
branch of ZUBR took place in November 2001 in Chisinau
and Valeriy Klimenko, leader of the Ravnopraviye (Equal
Rights) movement, was elected its head.

In the Crimea, the Russian Bloc, which won only 0.73
percent of the national vote, was composed of regional
branches of the Ukrainian Slavic Party and the Party of
Slavic Unity. Its Russian nationalist program called for
the transformation of the Crimea into a Russian autono-
mous republic, opposed quotas in the Crimean Supreme
Soviet for Tatars, and demanded the recognition of Rus-
sians as a second titular (indigenous) ethnic group in
Ukraine. Yet these ideas proved to be unpopular even in
the Crimea. In the March Ukrainian parliamentary elec-
tions, the Russian Bloc came in third in the city of
Sevastopol, with 8.86 percent, and fifth in the Crimea,
with 4.76 percent, receiving nearly half of the 9.77 per-
cent received by former Prime Minister Viktor
Yushchenko’s Our Ukraine, which came in third place.
Crimea, the only region of Ukraine with an ethnic Rus-



3APRIL 2002 PRISM

The mobilization of

Russians outside Russia,

however, has not

occurred.

sian majority, prefers to vote for the supra-national com-
munists. They came first in the Crimea and Sevastopol,
with 33.91 and 32.73 percent, respectively.

The question “what is Russia?” has ramifications in other
areas. Post-Soviet Ukrainian historiography and school-
books have gradually “nationalized” the history of Kyiv
Rus’ as the first Ukrainian state. The city of Kyiv has
numerous monuments to Kyiv Rus’ heroes. This past
January President Putin instructed historians specializing
in Rus’ to “gain insight into how to form a national ideol-
ogy” and advise him in answering the question “What
Russian city can be considered the historical and cultural
center of Russian civilization?” [3] Which city will Rus-
sian historians come up with in answer to this question?
In 1982 the city of Kyiv celebrated its 1,500th anniver-
sary, making it 600 years older than Moscow. Who then
is the real “elder brother”?

The weakness of Russian ethnic nationalism
When the Soviet Union disintegrated, it was widely feared
that the 24.8 million Russians living outside the Russian
SFSR in the non-Russian republics would mobilize along
the same lines as the Serbs in the former Yugoslavia. In
a Russian Public Opinion Monitor poll taken last year, 73
percent of Russians thought “often or very often” that
Russians living abroad are subject to discrimination. An-
other 18 percent thought about this
“sometimes or rarely” and only 1
percent never did.

The mobilization of Russians outside
Russia, however, has not occurred.
The question is why it has not. In
Moldova the secession of the
Transdniester republic had less to do
with ethnic Russian nationalism than with a regional re-
gime that had supported the August 1991 putsch and
mobilized Russian speakers with a Soviet-eastern Slavic
ideology. Lukashenka promotes a similar ideology, ex-
cept that he has less use for the Russian imperial past
than the Transdniester regime did.

One explanation for the weakness of Russian national-
ism in the former Soviet Union, and therefore the inabil-

ity of Russians outside Russia to mobilize, is the lack of
an ethno-cultural base. Serbian ethnic nationalism devel-
oped within the independent nation-state that preceded
Yugoslavia. And within Yugoslavia itself the Serbs had
their own republican institutions.

This was very different to Russian experience in the So-
viet Union. Prior to the formation of the USSR in 1922,
Russian identity was shaped within an all-Russian impe-
rial framework, not a nation-state. This supra-national
identity continued after the fall of the tsar. Russian iden-
tity is therefore more imperial and statist than ethno-cul-
tural. As we see in the case of Ukraine, only regions
with strong ethno-cultural identities (those in the west
and center) can mobilize the population. Where identity
is confused, regional or civic-territorial, as in eastern and
southern Ukraine, mobilization has proved difficult. In
addition, groups that cut across ethnic lines (Russian-
speakers, for example) tend to reduce mobilization and
thus ethnic conflict. In contrast to the weak performance
of pure ethnic Russian parties, those who champion su-
pra-national ideologies (such as the Communists) are
more successful in attracting voters.

Because the Soviet Union promoted Russian identity only
within the framework of an all-Soviet supra-national iden-
tity, there is a lack of an identity grounded in ethno-cul-

tural terms. The post-Soviet Russian
identity is thus an amalgam of Soviet,
pan-eastern Slavic and Russian impe-
rial constructs rather than a purely eth-
nic Russian one. According to a poll
taken in the summer of 2001 by the
Public Opinion Foundation only 68
percent of Russians consider them-
selves Slavs. Twenty-eight percent be-

lieve “Slav” is equivalent to “Russian,” 16 percent be-
lieve “Slav” applies to all three eastern Slavs and 6 per-
cent said “Slav” includes other ethnic groups as well.

Another reason that conflict has not erupted is that it is a
misnomer to define the Russians outside the Russian
Federation as a diaspora. Western observers of the former
Soviet Union tend to apply the Western understanding of
ethnicity as being primordially based to the results of the



4APRIL 2002 PRISM

Russia has also viewed

the former USSR as an

exclusively Russian

sphere of influence.

last Soviet census, which was taken in 1989. This census
found 24.8 million Russians living outside the Russian
SFSR, half of whom were in Ukraine. In reality, those
who classified themselves as Russians in the 1989 cen-
sus were not always ethnic Russians, because of the
conflation of Russian and Soviet identity referred to ear-
lier. It is more likely that “Russian” in
the 1989 census had the supra-national
territorial-civic meaning of “rossiyanin”
rather than ethnic meaning of “russki.”
Among these “rossiyanye” there were
ethnic Russians, those who said they
were Russians for career advancement
and others who had mixed marriages
where one partner was a Russian. In
Ukraine, for example, 30 percent of
marriages in the Soviet era were mixed, especially in
eastern Ukraine. Some 18.9 million of the 24.8 million
Russians outside the Russian Federation live in the non-
Russian successor states of the former Soviet Union.

Thus there are indications that the December 2001 Ukrai-
nian census may show a radical decline in the number of
Russians living in Ukraine, because some of those who
defined themselves as Russians in 1989 will now identify
themselves as ethnic Ukrainians. In Eastern Europe “citi-
zenship” and “nationality” are often used interchange-
ably. Although Ukrainian passports do not indicate
ethnicity, as did their Soviet predecessors, birth certifi-
cates still do. The decline in Ukraine’s population by 4
million since 1989 will also affect the urban east more
than the rural west and center, where birth rates have
not gone down to the degree they have elsewhere in the
country.

Russia’s confusion over its identity is seen in the debate
over who should be protected by Russia outside the Rus-
sian Federation—ethnic Russians or compatriots. The
Russian Orthodox Church, which is the state church in
Belarus and the largest of the three Orthodox denomina-
tions in Ukraine, uses Russians and compatriots inter-
changeably. Patriarch Aleksy II told a group of Russians
that “you are flesh and blood of our people” and “we see
it as our duty to take part in all actions aimed at consoli-
dating the unity of our compatriots living abroad.”

Putin told the Congress of Russian Compatriots last Oc-
tober that by “compatriots” he meant a spiritual commu-
nity of different ethnic groups oriented towards Russian
culture and language. Nevertheless, the congress was
criticized for being more of “ornamental-propagandistic
character” than substantive. [4] Indeed, Russia is un-

likely to push too aggressively on this
issue in order not to alienate such coun-
tries as Ukraine. Russia will, however,
continue to applaud political parties
within Ukraine, Moldova and elsewhere
in the CIS that support upgrading the
Russian language to an “official” or
second state language, as in Belarus,
Kazakhstan and Kyrgyzstan.

As with the Russian Orthodox Church, Putin’s policies
are confused. In March 2001 a presidential decree or-
dering the Foreign Ministry to protect the rights of “com-
patriots” in the CIS followed the resuscitation of the gov-
ernment Commission on Compatriots Affairs. This will
prove difficult because new legislation in areas such as
citizenship does not give special preference to Russophone
immigrants from the CIS. Russia withdrew from the
Bishkek agreement on visa-free travel within the CIS.
There is still no Russian legal term for compatriots
(sootechestvenniki), though it is usually understood as
referring to Russophones in the former Soviet Union.

Russian identity and CIS policies
Russian identity cannot confine itself only to the bound-
aries of the Russian Federation because of the legacy of
the Soviet Union, in which Russian and Soviet were the
same. Russia has consistently attempted to speak on be-
half of the CIS in the international arena on questions like
NATO enlargement or in protesting actions like NATO’s
bombing of Kosovo and Serbia, much to the chagrin of
states such as Ukraine.

Russia has also viewed the former USSR as an exclu-
sively Russian sphere of influence. In Moldova and
Belarus, Russia is interested only in geopolitics and ig-
nores the lack of human rights and support for political-
economic reform. In the recent Ukrainian elections, the
Russian ambassador to Ukraine, Viktor Chernomyrdin,



5APRIL 2002 PRISM

...despite their
revolutionary character,
these events not only did

not undermine the
achieved stability...

along with other high-ranking officials, openly interfered
by calling on Ukrainian voters to vote for “pro-Russian”
forces (that is, not Yushchenko’s Our Ukraine). During
the campaign, Putin met only one Ukrainian party leader,
Petro Symonenko, leader of the Ukrainian communists,
during a meeting with Russian communist leader Gennady
Zyuganov.

Russia has opposed the enlargement of NATO into the
former USSR and reserved for itself the exclusive right to
undertake peacekeeping missions in the region. In reality,
Russian peacekeeping operations in
Moldova and Georgia have served
only to freeze conflicts on the ground
in Moscow’s geopolitical favor. Thus
Russia’s military establishment loudly
protested the arrival of American mili-
tary advisers in Georgia. The likely en-
largement of NATO to the three Bal-
tic states at the upcoming Prague sum-
mit, something Russia has long opposed, will force Russia
to withdraw its no-go “red line” for NATO to the CIS.

Russian identity has also influenced Russia’s unwilling-
ness to accept a “hard” definition of CIS borders. While
not opposing the continued demarcation of CIS “external
borders,” which these states inherited from the USSR,
Russia has opposed the demarcation of “internal borders”
in the CIS. It views the CIS as neither fully sovereign nor
quite like the former USSR, but something in-between—
a “Near Abroad.”

Notes
1. Mark Beissinger, “Elites and Ethnic Identity in Soviet and

Post-Soviet Policies” in Alexander J. Motyl ed., The Post-
Soviet Nations. Perspectives on the Demise of the
USSR (New York: Columbia University Press, 1992), p
150.

2. Taras Kuzio, “Virtual Foreign Policy in Belarus and
Russia,” The Jamestown Foundation, vol. VII, issue 11
(November 2001).

3. Versiya, no. 1, 2002.

4. Nezavisimaya Gazeta, 10 July 2001.

Taras Kuzio is a research associate at the Centre for Russian &

East European Studies, University of Toronto.

PUTIN MARKS HIS FIRST TWO YEARS IN OFFICE

By Elena Chinyaeva

March 26 of this year marked the midway point
of President Vladimir Putin’s first term as
president and, as such, was a convenient date

for drawing intermediate conclusions about his presidency.
In reality, Vladimir Putin has been in power de facto since
August 9, 1999, when he was promoted from the post of
Federal Security Service (FSB) chief to that of prime
minister. In addition, he appears to be well positioned to

win the next presidential election and
thus a second term in office. What is
clear is that during the relatively short
time he has been in power, Russia has
changed a great deal and attained a
certain level of stability. It is not, how-
ever, the stability of a society bored
by its economic prosperity and politi-
cal predictability, but that of a society

tired of economic chaos and political turmoil and ready to
pay whatever it takes to avoid further upheavals.

Revolutions to seal stability
The presidential mid-term coincided with two events: the
outcome of a tender for the TV-6 television channel’s
frequency and the ousting of the Communists from their
committee chairmanships in the State Duma—events
which would have been unthinkable just a couple years
ago. But despite their revolutionary character, these events
not only did not undermine the achieved stability, but also
sealed it. They also turned out to have best illustrated the
current situation in Russia.

On March 26, the license to broadcast on the Russian
TV channel 6 was given to MediaSotsium, a team of the
journalists headed by Yevgeny Kiselev and backed by a
group of well-known Russian entrepreneurs, including
Anatoly Chubais, the “father” of Russian privatization
and now the head of the state electricity monopoly, in
alliance with Yevgeny Primakov, the head of the Russian
Chamber of Commerce (RTP), and Arkady Volsky, the
head of the Russian Union of Industrialists and Entrepre-
neurs (RSPP). A stranger alliance is hard to imagine. In
the last two years, Kiselev’s team first left NTV and



6APRIL 2002 PRISM

As the echo of the

media revolution

died down, a

parliamentary

revolution was

starting.

then TV-6 as the authorities, eager to put in practice
Putin’s declaration that “all oligarchs should be equally
far from power,” drove the owners of the channels—
Vladimir Gusinsky and Boris Berezovsky, respectively—
from Russia, stripping them of their television ownerships
in the process. Kiselev, who has long portrayed himself
as a fiery fighter for the freedom and independence of
press, then found new sponsors in a group of well-known
businessmen, many of whom he had not so long ago
sharply criticized—given that they belonged to a rival po-
litical clique, along with Volsky and Primakov, both noto-
riously statist in their views and the latter particularly
known for being unable to handle media scrutiny.

Under President Boris Yeltsin, the mass media in Rus-
sia, not satisfied with their role as the “fourth estate,”
asking the authorities inconvenient questions and pro-
voking public debate on various issues, usurped the role
of political prophets and powerbrokers.
It was the anticommunist propaganda in
the mass media that helped Yeltsin de-
feat Communist leader Gennady
Zyuganov in the 1996 presidential elec-
tion. Afterwards, the media magnates
considered themselves the real power in
the country and used their outlets as
heavy artillery in feuds and power
struggles. During Putin’s presidential
campaign, Boris Berezovsky’s media
backed the acting president while
Vladimir Gusinsky’s opposed him, but both oligarchs lost
out after Putin’s victory. Two years and a number of
court decisions later, both men are living outside Russia,
and not one media outlet dares play powerbroker.

Unfortunately, neither do any of them dare any longer to
ask the authorities inconvenient questions. Interestingly,
no one has actually prohibited them from doing so. Many
in the profession have simply assumed that it is out of the
question. Kiselev was no different: During the first press
conference after MediaSotsium won the tender for TV-
6’s broadcasting license, he and Primakov, even before
saying a word about the new TV station’s creative con-
cept, began discussing the main principle for their future
work together—self-censorship.

As the echo of the media revolution died down, a parlia-
mentary revolution was starting. During a closed meet-
ing on April 1, the leaders of four centrist factions in the
Duma—Unity, Fatherland-All Russia (OVR), People’s
Deputy and Russia’s Regions—along with two rightist
factions, the Union of Right-Wing Forces (SPS) and
Yabloko, decided to reconsider the package agreement
on the distribution of committee chairmanships reached
at the start of 2000 between the centrist factions and the
Communist Party of the Russian Federation (KPRF). On
the April 3, the Duma voted to sack the Communists
from the leading positions in seven of the nine commit-
tees they chaired. (Altogether there are twenty-eight
committees in the Duma.) In protest, KPRF gave up two
other committees and appealed to the speaker Gennady
Seleznev, who is a party member, to leave his post.
Seleznev refused to do so. The Communists also lost their
grip on Duma’s material resources, including postal, print-

ing, telephone and other services, which
they were known to use excessively, when
their representative, Nikolai Troshkin, was
sacked as the Duma’s superintendent.

The ousting of the Communists happened
quickly and smoothly, as if it had not been
preceded by a decade-long attempt to strip
them of political influence. Under Yeltsin,
the Communists and their left-wing allies
dominated the parliament, effectively
blocking the actions of the reformist gov-

ernment. Reforms were implemented by presidential de-
crees rather than by laws. The KPRF’s position was se-
riously shaken after the 1999 parliamentary elections, when
they lost their majority to centrist factions. In March 2001,
a rather clumsy attempt was made to weaken their influ-
ence further. The centrists threatened to support a vote of
no confidence against the government of Mikhail Kasyanov
proposed by the Communists, which could have resulted
in dismissal of the Duma and new elections, in which the
centrists hoped to steal away more votes of the KPRF’s
electorate. The plot was not implemented, however, and
the Duma rejected the no-confidence measure.

And rightly so, given that the same result was achieved a
year later with almost no time or effort expended. This



7APRIL 2002 PRISM

What Russia’s

democrats were unable

to achieve in ten years

has been done in two

under Putin.

was possible because Russian politics, largely
nonideological and prone to factionalism, has been re-
structured into a clear three-party political system. Fol-
lowing the merger late last year of Unity, OVR and other
smaller groups into a new party called United Russia, the
centrists have become the dominant political force, and a
clearly pro-presidential one. Centrist deputies in the par-
liament began acting as a group and before long realized
that they no longer had to make deals with leftist factions
in order to get pro-presidential legisla-
tion approved. The parties on the right,
the Union of the Right Forces (SPS)
and Yabloko, which were largely ex-
cluded in the divvying up of commit-
tees two years ago, seized on the op-
portunity to improve their own situa-
tion, taking over three committees from
the Communists.

What Russia’s democrats were unable
to achieve in ten years has been done in two under Putin.
Unfortunately, the process of reaching a societal con-
sensus on key issues through representative democracy
appears also to have been handicapped, because all pro-
presidential Duma legislation can now be approved with-
out serious debate. This is without doubt stability, but it is
also stability at the expense of plurality.

Stability at a price
These two developments illustrate the situation in Rus-
sian society under President Putin very well. Having in-
herited a huge country in a state of economic and politi-
cal disorder, his administration has acted swiftly and con-
sistently to achieve stability. But it has come with a price.

The separatist tendencies of the Russian regional lead-
ers were quickly suppressed after major changes in the
procedures for forming the Federation Council meant the
end of the upper chamber of the parliament as an inde-
pendent political factor. With its new speaker, Sergei
Mironov, who began his term by proposing that the presi-
dential term be extended from four to seven years, the
Federation Council shall no doubt be a useful presidential
instrument. The Constitutional Court recently ruled that
the president has the right to sack the elected governors

if they abuse power. Thus the threat of the country be-
coming a confederation has been eliminated, but the Fed-
eration Council has virtually ceased being an important
part of the legislative branch of state power.

As part of the war on corruption, the president has initi-
ated judicial reforms aimed at making the courts more
independent and preventing human right abuses by the
law enforcement agencies. From now on, arrest war-

rants will be issued, not by prosecu-
tors, as before, but by the courts. The
green light to uncover abuses of power
and economic misconduct, however,
has led to activities on the part of the
Tax Police and Prosecutor General’s
Office that have aroused concerns.
The latter has launched investigations
into a number of well-known Russian
companies, in some instances causing
a dramatic fall in their share prices.

Some observers contend this is being done on command
“from above” and thus could undermine the efforts to
make Russia’s judicial system modern and effective.

In the economic sphere, success has been evident in sta-
tistics. The economy grew 5.5 percent in 1999, 8.3 per-
cent in 2000 and 5 percent in 2001. Inflation has
dropped—36.5 percent in 1999, 20.2 percent in 2000, and
18.6 percent in 2001 (which was still higher than the 12-
14 percent envisaged in the 2001 budget and the 11 per-
cent registered in pre-crisis 1997). The government has
also launched a number of structural reforms, the most
important being the 13-percent flat income tax now in
effect. It could not, however, present a coherent economic
development program, one that would give the business
community a clear orientation. No effective steps have
been taken, especially in the tax sphere, to stimulate the
development of small and medium-sized businesses.

In the international arena, Russia under Putin appears to
have turned from an outsider into a darling of the West.
Putin was the first world leader to call President Bush
after September 11 terrorist attacks, conveying Russia’s
sympathies and its readiness to cooperate and thereby
making it almost a strategic partner of the West. The



8APRIL 2002 PRISM

The project calls for a

fundamental revision of

current religious

legislation, creating a

hierarchy of faiths.

results of this rapid rapprochement have been mixed. On
the one hand, Russia was promised help in entering the
World Trade Organization and being recognized as a
market economy. During Putin’s recent visit to Germany,
for instance, he was able to set the exchange rate for the
Soviet Union’s debt of 6.35 billion rubles to the former
German Democratic Republic at 500 million Euros. On
the other hand, Russia’s declared closeness to the West
and the United States in particular has impeded its abil-
ity to maneuver and thus allowed the U.S. military to
gain a presence in the former So-
viet republics of Central Asia and
even in Georgia.

And so while there is a stability, it
comes at a price for both Russia and
Putin. Some observers have already
begun to compare him to Mikhail
Gorbachev during the Soviet leader’s
latter years in power, who became a
popular figure in the West but lost all
his popularity at home and was even-
tually forced to leave his office as the country plunged
into a decade of turmoil. Another such outcome would
be too high a price to pay, even for the current stability.

Elena Chinyaeva, who holds a doctorate in modern history from

Oxford University, is a writer with the leading Russian political

weekly Kommersant-Vlast.

REVISING RUSSIAN RELIGIOUS LEGISLATION

By Mikhail Zherebyatev

In early 2002 State Duma deputy Aleksandr Chuev,
head of the tiny Christian Democratic Party of Rus
sia, published his own version of the Federal law “On

traditional religious organizations in the Russian Federa-
tion.” Chuev belongs to the pro-presidential and simulta-
neously pro-governmental faction—which is currently
Edinstvo (Unity)—in the lower house of the Russian par-
liament. In 2000 he was elected to the Duma from the
lists of the electoral party of the same name, hastily thrown
together by Kremlin spin-doctors from among the mem-
bers of various unknown parties, movements, corporate

organizations and even mass interest groups, at the core
of which are high-earning commercial organizations (one
example being the television viewers’ organization My
Family, run by Valery Komissarov, who is now a member
of the Duma himself).

Presenting his bill, Chuev stated bluntly that, before sit-
ting down to write the draft, he had consulted Putin on
the matter and Putin had approved. There has as yet
been no response to this claim from the president, his

administration or his informal circle.
Chuev stresses that his text is de-
signed first and foremost to encour-
age broad public debate. Only then
does he plan to present it to the lower
house of the Russian parliament for
discussion. The project calls for a
fundamental revision of current reli-
gious legislation, creating a hierarchy
of faiths.

Since 1990, three laws have been
adopted in Russia defining the legal position of religious
organizations and regulating relations between the state
and religion. The first—a Soviet law—appeared in 1990;
the second was passed the same year, as a law of the
RSFSR, a union republic within the USSR; the third, which
replaced the previous one, appeared in 1997. The Soviet
law lost its validity on the break-up of the USSR, be-
cause the Russian law was already on the books by that
time.

The 1990 Russian law “On freedom of conscience” was
extremely democratic (though not without its defects). It
declared all religious organizations to be equal before the
law. It introduced a procedure whereby religious organi-
zations could apply for status as legal entities. It did not
place in the path of newly formed religious organizations
any obstacles to prevent them from becoming social in-
stitutions. Many organizations emerged from the under-
ground, some renewed their activities after a long break
(returning from abroad), and entirely new religions also
appeared, some of which had existing structures in other
countries, and some of which were purely Russian in
origin. As an extension to the declaration of noninterven-



9APRIL 2002 PRISM

It even envisages the

financing of religious

organizations’

educational programs

and the appointment

of chaplains to military

units, which is

forbidden under the

Russian Constitution.

tion by the state in religious affairs, the law abolished the
state body in Russia (the Council for Religious Affairs
under the aegis of the cabinet), which in Soviet times had
monitored the activities of religious organizations. In ad-
dition to this, the law proclaimed the principle of unim-
peded dissemination of religious beliefs and practices.

The basis for mutual relations?
Georgy Poltavchenko, the president’s envoy in the Cen-
tral Federal District (who was until recently a member of
one of the security structures) has described traditional
religious organizations as the “focal point for healthy
forces and the bulwark of morality.” Poltavchenko has
called for agreements on cooperation to be signed with
such organizations. Given the current
legal framework, however, such agree-
ments are not capable of changing the
legal status of religious organizations and
therefore of increasing the rights of
some and reducing the rights of others.

Thus, at the top of the hierarchy of faiths,
according to Chuev’s draft, should be
what he calls the “traditional religious
organization of the Russian Federation.”
One rung lower would be the “traditional
religious organizations of individual
peoples of the Russian Federation.”
Lower still would be “traditional historic
religious organizations.” Completing the
list are what he calls “representations
of foreign religious organizations.” If we take the param-
eters laid down in Chuev’s bill (number of followers, length
of activity and contribution to the historical and cultural
heritage of the peoples of Russia), and project them onto
the religious organizations present in Russia, then we obtain
the following picture.

The “all-Russian traditional organization” can be none
other than, irrefutably, the Russian Orthodox Church. The
“religious organizations of individual peoples” are Mus-
lim, Buddhist and perhaps Jewish organizations, which
are mainly located in the Russian regions. The “tradi-
tional historic religious organizations” may apply to Jew-
ish organizations, and also religious groups of the smaller

peoples of the North, Siberia and the Far East who apply
to shamans for spiritual guidance, and also ethnically based
faiths among the larger ethnic groups of Russia, such as
Russian Old Believers, the Molokan and Dukhobor sects,
Orthodox Tatars (known as “Kryasheny”) and Lutheran
Germans. Among Protestants, the only people who may
rely on qualifying for this group—and only then hypo-
thetically—are Russia’s Baptists and Adventists. The
Roman Catholic Church will obviously be classed among
the “representations of traditional foreign religious orga-
nizations.”

The bill contains a provision that makes it attractive to
Russia’s large religious corporations, as it allows for them

to be funded from public budgets at
various levels. It even envisages the
financing of religious organizations’
educational programs and the appoint-
ment of chaplains to military units,
which is forbidden under the current
Russian Constitution.

In early March the Moscow Patriar-
chy of the Russian Orthodox Church
published a report of its department for
external ecclesiastical relations, giving
official approval to the project and the
idea contained within it of assigning
different rights to different religions. It
also spoke out in favor of further re-
striction of the rights of “representa-

tions of traditional foreign religious organizations” (to use
the terminology of Chuev’s bill). The Moscow Patriar-
chy believes that in Chuev’s draft, such organizations have
the same number of rights as those of the third category
(“traditional historic religious organizations”).

The leaders of Russia’s large Protestant organizations
gave their reaction to the bill at almost the same time as
the Russian Orthodox Church. These included Petr
Konovalchik of the Union of Evangelical Baptist Chris-
tians, Sergei Ryakhovsky of the Russian Association of
the Evangelic Faith Union (Pentecostalists), Pavel Okar
of the Christian Evangelic Union (Pentecostalists) and
Vasily Stolyar of the Western Russian Union of Seventh-



10APRIL 2002 PRISM

It shows who Putin’s current
allies are and who he’s

prepared to upset.

Day Adventists. They said they were ready to hold talks
with the bill’s author, but described the document as a
“backward step” and expressed concern that passing the
law would carry the risk of intervention in the internal
affairs of religious organizations, leading to increased high-
handedness on the part of local officials. The signatories
also noted that the new bill appeared soon after religious
organizations had undergone the complex procedure of
re-registration. This had created some element of disor-
ganization in the activities of religious communities in
Russia, and had used up a great deal of believers’ strength,
nervous energy and time.

In addition to Russia’s Protestant leaders, the board of
directors of the Russian branch of the International As-
sociation for Religious Freedom also reacted to Chuev’s
draft bill. The statement of this human rights organization
said that the proposed amendments violated the basic
principle of a secular state—the separation of religious
organizations from the state—and gave the cultural con-
cept of “tradition” legal status. Human rights activists
are convinced that this will lead to a division of believers
into different categories with unequal rights, and will con-
tribute to destabilization in interfaith relations.

Mikhail Zherebyatev is a specialist with the International Institute

for Humanitarian and Political Research in Moscow.

PUTIN’S TACTICS FOR COMPROMISE WITH THE LIBERALS

By Aleksandr Tsipko

One of March’s more significant events was the
decision of the press ministry’s competition com
mission to return the rights to the sixth TV chan-

nel to the team headed by Yevgeny Kiselev. Officially, a
competitive tender resulted in a vic-
tory for Media-Sotsium, which is
made up of three groups: (1) oli-
garchs close to the Kremlin, led by
Anatoly Chubais, who are guaran-
teeing the funding of the project; (2)
the political heavyweights, ex-pre-
mier Yevgeny Primakov and chairman of the Russian
Union of Industrialists and Entrepreneurs, Arkady Volsky;

and (3) Yevgeny Kiselev’s team of journalists, compris-
ing staff from Vladimir Gusinsky’s NTV. It was probably
necessary to create this complex amalgam, a sort of po-
litical sandwich, in order to reconcile the interests of the
Family with those of Putin. Clearly, in Russia today, the
fate of a mainstream TV channel could not be resolved
without Putin’s intervention, either direct or indirect, in
the competition. He was undoubtedly the central, deci-
sive member of the jury. Russia has always had a
monocentric system, even under Yeltsin. There can be
no doubt either that the bankruptcy proceedings against
Boris Berezovsky’s TV-6 were also conducted at Putin’s
instigation.

All this gives substance to the claim that the competition
commission’s decision on the fate of the sixth TV chan-
nel was primarily political. More than this, the decision
was a model of its kind, as a reflection of Putin’s current
psychology, objectives, tactics and strategy. It shows who
Putin’s current allies are and who he’s prepared to upset.

Behind the decision
Let us look, first of all, at the psychology behind the deci-
sion. It is yet another manifestation of Putin’s recent
Hamlet syndrome. With few exceptions, he is currently
incapable of saying a definite “yes” or “no” on any single
question concerning his personnel. Stories of Putin’s iron
will and his determined pursuit of his objectives were
clearly exaggerated. In recent months Putin seems ef-
fectively to have given up his earlier policy of decisive,
headlong action in favor of preserving the status quo and
trying to surround himself with people with whom he is
likely to agree. Here are just a few eloquent examples.
Putin disbands the Clemency Commission headed by the
well-known liberal and rights activist Anatoly Pristavkin.
But, at the same time, he appoints this same Pristavkin

as one of his advisers. He sacks the
chief of staff of the Northern Fleet,
Vice Admiral Mikhail Motsak, fol-
lowing the findings of the enquiry
into the causes of the loss of the
Kursk. Then he unexpectedly ap-
points him to a senior government

post as first deputy to the presidential envoy in the North-
Western Federal District.



11APRIL 2002 PRISM

It’s exactly the same with the Kiselev team. First, for
some far-fetched legal reason they are forced off the
airwaves. But then the same team, with a bit of padding,
is hailed as a creative, gifted collective, and declared the
victor in the race to win the same channel back again.

Putin, both as an old KGB hand and as a generally
guarded man, will not have forgotten the past, or how
Kiselev and his team gave him such a pasting on
Gusinsky’s NTV during the presidential election cam-
paign in early 2000. And to be honest, no one could have
forgiven the Gusinsky team—Kiselev, Igor Malashenko
and Andrei Cherkizov—for their off-handed arrogance
and the personal insults with which they peppered their
reports on Putin as a presidential candidate. I don’t think
that Yevgeny Kiselev will ever be a friend of Putin. The
Itogi presenter dropped clear hints,
in early 2000, of a connection be-
tween the Moscow apartment house
bombings and the beginning of the
presidential campaign.

But it is now clear that Putin, what-
ever his feelings and antipathies, is
simply not in a position to clear the
TV screen of all his detractors—
Yevgeny Kiselev and all those who remained loyal to
him. And this is because Kiselev and his team have the
backing of the liberal community of the West and, more
particularly, the United States. For the West, forcing the
old NTV and then Berezovsky’s TV-6 off the air still
looks like an infringement of freedom of speech. Putin
has to bear this in mind. The impression now is that he
will refrain from making any serious move that might
cause trouble with the USA or give them grounds to ac-
cuse him of violating freedom of speech or the demo-
cratic rights of the people. Putin declined to comment
even when Radio Freedom began broadcasting in the
Chechen language, which is surely a direct interference
in Russia’s internal affairs.

At least until George W. Bush visits Russia in May, Putin
is unlikely to do anything that might damage his standing
as a Westernizer or interfere with his ambition to estab-
lish a special, amicable relationship with the G-7 leaders.

At the same time, Putin needs to bear in mind that Kiselev
and his team have the backing of the oligarchs led by
Anatoly Chubais. The idea of creating a consortium of
big business leaders to provide financial backing for the
Kiselev team was quite a surprise for Putin. He was
troubled by the consortium’s inclusion of key oligarchs
from the Family, including Abramovich, Deripaska, Mamut
and even an associate of the Petersburgers, Fridman. At
first, Putin and his inner circle even tried to apply pres-
sure to the signatories; Putin saw the creation of this
consortium of the wealthiest people in Russia as a mu-
tiny and a hostile act. Hence his first attempts to take the
wayward oligarchs in hand.

But no one except Potanin would renege on the deal.
And, after weighing up all the pros and cons, Putin de-

cided to make his peace with the
“mutineers.” For the political elite,
and especially for the big business-
men involved, this was proof that
Putin could be opposed and that, at
least at present, he is not in a posi-
tion to do anything to alter the bal-
ance of political forces in the coun-
try. Putin seems to have reached the
same conclusion himself. The

Kiselev saga probably showed him that he currently has
no administrative, political or financial resources with
which to stand up to the Family, especially when it is
acting in concert with the liberal elite and big business.
The old Kremlin elite, combined with the Liberal party
led by Anatoly Chubais, is now simply beyond Putin’s
grasp. So is there anyone Putin can rely on other than
those who have helped out Kiselev?

The family oligarchs
It seems at least that Putin has recently restored good
relations with the leading oligarchs of the Family. In
Krasnoyarsk, he gave his support to the aluminum king,
Oleg Deripaska, who, through his father-in-law, Valentin
Yumashev, recently became a relative of Yeltsin.
Deripaska, by some accounts, has taken over the key
position in the business bloc of Yeltsin’s ‘family’, which
was earlier held by Roman Abramovich. In a significant
concession to the oligarchs and the Yeltsin elite as a whole,

Putin, whatever his feelings

and antipathies, is simply

not in a position to clear

the TV screen of all his

detractors.



12APRIL 2002 PRISM

Kiselev’s victory also

marks the defeat of all

those who don’t share

his convictions and

views.

Putin decided to sack the chairman of the Central Bank,
Viktor Gerashchenko, and replace him with a Chubais
man, the former first deputy finance minister, Sergei
Ignatiev.

But Putin has not put himself completely in the hands of
the Family. In the battle for the sixth channel, he man-
aged to solve his tactical problems without any loss of
face. Boris Berezovsky has finally lost control of the
Kiselev team and the sixth channel. Putin has managed
to break the haughty Kiselev, who now publicly main-
tains that he is no longer in touch with either Vladimir
Gusinsky or Berezovsky. And it is quite possible that this
former GRU officer might now serve Vladimir Putin just
as zealously as he once served Gusinsky and Berezovsky.
But will Putin want to have dealings with Kiselev, now
that he’s finally on his own? It’s common knowledge that
when our intelligence services, like the Americans, have
broken their enemy, they want him out of their sight and
will eventually throw him on the scrap heap.

Furthermore, Putin has managed to
take out an insurance policy in the for-
mation of the Media-Sotsium organi-
zation. Everything possible has been
done to prevent Kiselev’s team from
using the sixth channel to launch a di-
rect attack on the president. This is why
the old apparatchiks and representa-
tives of the communist nomenklatura—
the head of the Russian Chamber of
Commerce, Yevgeny Primakov, and
the head of the Union of Industrialists and Entrepreneurs,
Arkady Volsky—were included amongst the founders of
Media-Sotsium. These ‘heavyweights’, however upstand-
ing, and however liberal their thinking, will still not op-
pose the will of the president in a crisis. And should Putin
need to find legal grounds for the destruction of Media-
Sotsium, he can rely on Primakov and Volsky to revoke
their signatures so as to invalidate Kiselev’s victory in
the tender.

Political strategy
But Putin’s motives in deciding to award the sixth chan-
nel to the Kiselev team were more to do with politics

than tactics. And politics on the grand scale—a whole
strategy, in fact.

First, and most important, Putin has always chosen to
rely first and foremost on the liberal elite in the construc-
tion of his policies. This is probably because it is to the
liberal elite in Russia that the overwhelming majority of
the expert community, the overwhelming majority of the
big businessmen and the overwhelming majority of the
Russian press all belong. Russia, unlike the rest of West-
ern Europe, such as England, France and Germany, has
no real right-wing conservatives or real right-wing tradi-
tionalists. The conditions in which right-wing conserva-
tism might have flourished were wiped out by our Bol-
shevik revolution. It will be very hard for Putin to win the
2004 presidential elections if he dares to fall out with the
liberal elite.

So, what Putin was actually doing in this instance was
gritting his teeth and opting not so much for the Kiselev
team as for the liberal elite. He had until then been ma-

neuvering back and forth, pursuing a
liberal economic policy based on the
support of the traditionalist masses,
who dreamed of a firm hand and a
great Russia and dreamed, too, of giv-
ing the oligarchs their comeuppance.
It would be fair to say that Putin’s lib-
eral policies now hinge instead on a cor-
responding liberal force—not the
masses, of course, but the intelligen-
tsia. All that we’ve seen in recent days

shows how precious the opinion of that “minority” in
Russia is to Putin at the moment. This minority is no more
than 10 percent of the population, who continue to sub-
scribe to the ideas and attitudes of the old NTV, who
enthusiastically supported the Za Steklom series and who
wanted Kiselev’s team to win the contest.

Ultimately, this tactic, though risky, is justifiable. Yeltsin
held on to power for so many years after October 1993
with the backing of no one but the liberal elite in the later
years. Kiselev’s victory, approved by the Kremlin and
the Family, also marks the defeat of all those who don’t
share his convictions and views and who were openly



13APRIL 2002 PRISM

The Petersburg siloviki simply
have no standing on

information and ideological
issues.

pleased at both the overthrow of the old NTV and the
expropriation of Berezovsky’s TV-6. As always in Rus-
sia, another victory for the Westernizers amounts to an-
other defeat for our pchvenniki (men of the soil), our
Russophiles. In this instance, it meant defeat for the Pe-
tersburg siloviki (the ex-KGB and military cadres) and
for the communists. See how the Duma committees,
cleansed of communists, have been
falling into the hands of the liber-
als of the Union of Right Forces
and Yabloko.

The whole story of the TV con-
test has shown that the Petersburg
siloviki simply have no standing on
information and ideological issues. Despite all their ambi-
tions and influence, they didn’t even put up a fight for the
sixth channel. They were unable to gather a professional
team around the banner of their so-called statist ideol-
ogy. In Russia now, as it was ten or fifteen years ago, it is
much easier to staff a ‘pro-western’ project than a “great
Russian power” (derzhavny) project. Sergei Pugachev,
the Orthodox banker behind the new Petersburgers has
likewise failed in his plan to establish a statist PR ma-
chine. The persistent rumors on this matter remain un-
confirmed.

And though great power ambitions and patriotism are
proclaimed by Putin as a type of state ideology, there is
no corresponding propaganda and material base to un-
derpin it. On TV, all our patriots look like amateurs, tak-
ing the responsibility upon themselves.

Finally, in giving his support to the Kiselev team, Putin
showed that he couldn’t care less what the leaders of the
Communist Party or the 30 percent of the population who
vote for them in the elections, think of him. It is already
apparent that by opting instead for the 10 percent of the
population who sympathize with Kiselev’s ideas and cre-
ative style, Putin has placed himself in direct opposition
to the overwhelming majority, who regard liberal televi-
sion as “enemy propaganda.”

So, the Kiselev team’s victory in the contest for the sixth
channel is symbolic of Putin’s definitive return to the do-

mestic and, to an even greater extent, foreign policy
agenda of Boris Yeltsin. Like Yeltsin, Putin has embarked
on open confrontation with the Communist Party and the
Left. Like Yeltsin, Putin is pursuing a liberal economic
policy. It might legitimately be said that Putin is handling
the liberalization of the Russian economy even more de-
cisively and rigorously than Yeltsin. And most importantly,

as for Yeltsin, Putin’s main ally in
the re-election process turns out to
be the liberal elite.

Yet it must be understood that, in
choosing to rely on the minority,
Putin is taking the old Yeltsin path
of confrontation with the “major-

ity.” This means that the problem of national harmony
and civilian consensus in Russia is being shelved indefi-
nitely. But, in my view, Putin had no alternative in the
current circumstances. And, for the time being, there are
no serious threats to Putin’s liberal agenda.

Aleksandr Tsipko is a senior associate at the Russian Academy of
Sciences’ Institute for International Economic and Political

Research and a columnist for Literaturnaya Gazeta.

PAST, PRESENT AND FUTURE OF THE REGIONAL PRESS

By Mikhail Kochkin

The scandals of the past year surrounding the na
tionalization or closure of national privately owned
media outlets (NTV, TV-6) have lent the phrase

“freedom of speech” a new relevance and currency, per-
haps for the first time since the break-up of the Soviet
Union. Many analysts cite the threat of a similar
clampdown on recalcitrant regional media outlets by lo-
cal authorities as one of the main negative consequences
of the “purge” of the television channels belonging to
oligarchs hostile to the Kremlin. There is a clear logic to
these concerns. Regional leaders, under critical fire from
the local press, may be keen to find a quick solution to
their pre-election problems, using the seizure of NTV
and the closure of TV-6 as a signal from above indicat-
ing approval for the suppression of independent media
outlets. Such a development would signal the end of free-



14APRIL 2002 PRISM

Economic

independence had

been forfeited, but

editorial policy had yet

to feel the effect.

dom of speech in Russia—not only in the interpretation
of individual political groups, but also in reality. Danger-
ous signs of this have been seen in a number of regions:
the problems facing the Moskoviya television channel,
conflicts between the local media and the governor of
Ul’yanovsk Oblast, and several other examples. To un-
derstand the situation and assess the current state and
prospects for the independent regional media, it is essen-
tial to recall how the Russian information market has
developed over the fifteen years since perestroika.

In the late 1980s, the Soviet Union was almost the freest
country in the world with regard to freedom of speech
and dissemination of information. Thousands of newspa-
pers and magazines reflected all shades of political opin-
ion. The faith in the written word in-
culcated in Soviet times had not yet
eroded, and any member of the middle
classes, without being particularly well
off, could afford to publish a newspa-
per with a reasonable circulation. In
those days, journalism was a branch
of literature, and unprecedented levels
of public involvement ensured high
print-runs and feedback from the read-
ership. During this short period, Rus-
sian media outlets were truly indepen-
dent. They depended on neither pressure from the state
nor the oligarchs.

A short life, suddenly ended
All this came to an end in 1992 with the liberalization of
prices (including prices for paper and publishing and tele-
communications services). The cost of printed publica-
tions shot up tens and hundreds of times. Paradoxically, it
was the democratic, liberal government of Gaidar that
unwittingly contributed to the destruction of the economic
basis for a free press. The Russian media will not, for the
foreseeable future, be as independent or influential again.

The liberalization of prices for printed publications in par-
ticular gave rise to another important phenomenon.
Against a background of hyperinflation, subscriptions
generated too many problems and difficulties, and the
expensive teletype system by which central newspapers

could be published simultaneously in every region of the
country no longer worked. Moscow publications began
to appear in the regions three or four days late, and vol-
umes of sales outside the capital fell sharply. As a result,
Moscow papers and magazines began to focus on issues
relating to the capital. A wall arose between the central
and the regional media. It is here today.

From 1993 onwards the Russian media existed on money
made from advertising so-called financial pyramids, and
business was still separate from politics. Economic inde-
pendence had been forfeited, but editorial policy had yet
to feel the effect.

The collapse of the financial pyramids in 1995 left the
press in a parlous state. The only pos-
sible panacea came in the form of elec-
tions—first the parliamentary, then the
presidential elections. With Yeltsin’s
popularity rating languishing in single
figures just six months before the elec-
tion, the authorities became interested
in the media and public opinion for the
first time in the history of the new Rus-
sia. Yeltsin’s phenomenally successful
presidential campaign demonstrated to
the political elite throughout Russia that

such a powerful resource in the battle for power as the
independent media should not be left uncontrolled and
underfunded. Since then, the press and television have
become a decidedly political tool rather than a source of
information, a means of influencing voters rather than of
creating a dialog with them. Journalism has been trans-
formed from a form of literature and public debate into a
means of political struggle.

During 1995 and 1996 the regional elites and counter elites
(mainly big business) gradually took control of the local
media. Genuinely public, independent media outlets ei-
ther ceased to exist or were taken over by new propri-
etors, who were far more preoccupied than their prede-
cessors with editorial policy. At a federal level, this pro-
cess occurred much later. It was Putin’s media triumph
of 1999-2000 that awoke the authorities to the necessity
of keeping the media under control.



15APRIL 2002 PRISM

...a dynamic clash

of different

subjective and

possibly biased

viewpoints...

The death knell
Thus regional media outlets lost their true independence
well before the Media-Most and TV-6 scandals erupted.
Does this signify the final end to freedom of speech in
Russia, as some analysts believe? The answer to this
depends on how the concept is interpreted. If the main
criterion for freedom of speech in the press is considered
to be the objective and impartial reporting of events (a
definition that in our view borders on the utopian and is
realized only very rarely, in very specific political and
economic conditions—such as the Soviet Union at the
end of perestroika), then the answer is definitely yes.

Yet I think a more productive approach
to freedom of speech would be to see it
as a dynamic clash of different subjec-
tive and possibly biased viewpoints, pro-
tecting the interests of different elites.
Taken separately, each of these amounts
to no more than manipulative devices
plus notorious dirty tricks; yet when they
are smearing each other with
bucketloads of compromising material,
the political elites very often tell the truth
about their opponents. In some sense, freedom of speech
is not what is written in one newspaper, but what people
can glean from a comparison of several.

The key to maintaining freedom of speech is the ongoing
political process in Russia, and the chief elements of this
are elections. Despite the fact that since Putin’s arrival a
period of relative calm has been observed in politics in
Moscow (the absence of a structured opposition and the
desire of many political forces to demonstrate their loy-
alty to the Kremlin), in the regions there is still a consis-
tently high degree of political struggle. For example, not
one Moscow publication—even the most opposition-
minded—presumed to launch such ferocious attacks on
President Putin as did a whole range of Volgograd news-
papers against Governor Maksyuta prior to the elections
there.

Living as they do off the regional political elites that spon-
sor them, regional media outlets are only well financed in
the run-up to elections, and journalists wait impatiently

for the next scheduled big payday. While journalism and
PR—two respected and prestigious but incompatible pro-
fessions—are clearly separated in Western Europe and
the United States, in Russia politically and economically
independent journalism has sadly ceased to exist. The
more cynically a publication behaves in this respect, the
more it parades its independence in the short breaks be-
tween elections.

The almighty ruble
The roots of this state of affairs lie, specifically, in legis-
lation. According to the current laws, anything written

about a candidate during an election
campaign is seen as propaganda. Out-
side the allocated few minutes of free
airtime on local television channels, any
propaganda, by law, must be paid for.
Therefore, in order to publish anything
negative about a candidate, a media out-
let is obliged by law to ask his opponent
to pay for it.

Thus existing legislation encourages
journalists to undertake various forms of

PR work, writing for or against a candidate in exchange
for money. Independent opinions are not welcomed and
are, effectively, illegal. This state of affairs contradicts
Article 29 of the Russian constitution, which is the equiva-
lent of the First Amendment to the constitution of the
United States.

Sad as it is, the entire history of the 1990s in Russia rep-
resents the slow but sure destruction of the economic
basis for independent journalism. The sparse (in com-
parison with Moscow) advertising market in the regions
and far more blatant pressure on the part of the regional
elites has led to a situation whereby the poorer and less
well-known local media outlets are the first to lose their
political independence. There is unlikely to be a quick
route back to the days of perestroika and a politically
neutral press. The role played by the media in Russia’s
regions has changed too much since then.

Today, editorial policy depends only on the political and
economic interests of the proprietor. To take one example



16APRIL 2002 PRISM

...are the terms

“independent press”

and “freedom of

speech” synonymous?

from Volgograd: The newspaper “Den za dnem,” which
belongs to the young financial oligarch Ishchenko, is
known for its scandalmongering, multitudinous exposures
left, right and center, and its exploitation of the theme of
Russian nationalism. In the world of financial speculation
in which Ishchenko is involved, it is ad-
vantageous to stir things up, to bring
things to a head. Another publication,
“Narodnye Izvestia,” is the industrial-
ist Savchenko’s baby, and is noted for
its considerably calmer tone and for
its presentation of the views of a wide
range of local politicians, because eco-
nomic and political stability is very im-
portant for Savchenko’s metallurgical business. It is in
his interests to bring the region’s various warring elites
together for a dialog on the pages of his newspaper, and
to play the honorable role of impartial referee and judge.
It is through such openly partisan local media outlets that
the elites communicate—an important process in Russia
today.

A battle of wills
Whereas in the late 1980s and early 1990s independent
regional media outlets often reflected public opinion on
topical issues and served as an instrument for feedback
from ordinary people to the authorities, from the mid-
1990s onwards (and the situation is unlikely to change in
the near future) the local media, already controlled by
various proprietors with vested interests, have served as
a means of communication between conflicting regional
elites, dividing spheres of influence. When people in Russia
or abroad write about opposition publications, they often
forget that the authorities in modern Russia (particularly
in the regions) are not heterogeneous, but represent a
“layer cake” made up of different clans—people from
the security structures, administrative structures, indus-
try or even the mafia. The most acute political crises in
Russia in the 1990s were brought about not by pressure
on the authorities from public opinion (which has a mini-
mal influence on political processes in present-day Rus-
sia), but by a breakdown in communication between vari-
ous elites. Today, when almost every interest group has
its own media outlet, the job of communicating without
the danger of escalation is made much easier.

It will never be possible to achieve complete understand-
ing between these groups; their political and economic
interests are too different. However, open conflict en-
tails a political crisis at the very least, and often blood-
shed and self-destruction. Therefore at the moment there

is a functioning system of “checks and
balances,” PR and communication via
media outlets, which have had to bid
farewell to their independent line.

The question is, are the terms “inde-
pendent press” and “freedom of
speech” synonymous? Probably not al-
ways. After all, during election cam-

paigns, regional television channels and publications are
involved in a tough information war between the clans
they represent, and as a result the audience has access
to full information about the people they are going to vote
for. The scandals early this year about local authorities
and media outlets which they find inconvenient suggest
not so much that there is a threat to freedom of speech,
but rather that it is in fact alive and well. Complete indif-
ference and apathy towards pre-election propaganda
would be a far more worrying symptom. Local adminis-
trations will never be able to completely subordinate the
media to their will: Regional media outlets are much more
mobile than federal ones, and require fewer resources;
their antagonism is harder to destroy than the powerful
but cumbersome Media-Most empire, for example. As
long as there are rival clans from the political and busi-
ness elites doing battle for power, and as long as there
are voters participating in elections, freedom of speech
will survive in Russia’s regions.

Mikhail Kochkin is a postgraduate in linguistic studies and a

volunteer with “Eurocontact” NGO in Volgograd.

DAGESTAN’S SAID AMIROV: “ONLY DEATH WILL STOP ME”
By Zaira Abdullaeva

The mayor of Makhachkala, Said Amirov, occu
pies a special place amongst the politicians of
Dagestan. Belonging neither to the old commu-

nist guard nor to the republic’s power-hungry, blatantly



17APRIL 2002 PRISM

His headlong career is the

product of the specific way

that relations between the

republic’s ethnic elites

have been managed in

both Soviet and post-

Soviet times.

mafia-like new leaders, Amirov serves as a buffer be-
tween the two groups. It is probably for this reason that
he is a frequent target for terrorist attacks—since the
mid-1990s he has survived fourteen attempts on his life.

At the end of February, a mayoral election was held in
Makhachkala, the capital of Dagestan. It went almost
unnoticed. The republic’s State Council (Gossovet), which
has the constitutional right to select the form that local
government elections should take, opted on this occasion
not to put the election to a popular vote but to leave it to
be settled by the Makhachkala city council.

Amirov was almost unanimously re-
elected for a second term. Almost—
because two of the forty-two depu-
ties on the city council voted, anony-
mously, against him. Political experts
regarded these two votes as no more
than a democratic nicety: No one in
Dagestan had any doubt that he
would win. Amirov is one of the
most powerful and promising politi-
cians in Dagestan, and his headlong
career is the product of the specific
way that relations between the
republic’s ethnic elites have been managed in both Soviet
and post-Soviet times, allowing the advancement of a
man of his kind.

A matter of style
He was born in 1954 in the village of Dzhangamakhi in
the Levashi region of Dagestan, which is also where the
current leader of the republic, Magomedali Magomedov,
comes from. In 1977 Amirov took an ordinary job in the
republic’s Department of Consumer Cooperation (the
name for the Soviet government agency handling the
purchasing of agricultural produce and raw materials such
as wool and leather from farmers, and the distribution of
industrial goods in rural areas).

The effective leader of the republic at that time was the
first secretary of the local branch of the Communist Party,
Magomed Salam Umakhanov, an ethnic Dargin, like
Amirov. In the constant rivalry in Dagestan between the

two major ethnic groups, the Avars (27 percent of the
republic’s population) and the Dargins (17 percent), the
war was conducted mainly by helping one’s kinsmen to
advance up the career ladder. This was possibly the rea-
son why Amirov had become head of Dagestan’s sys-
tem for consumer co-operation at the end of the 1980s.

This system was deemed to be extremely lucrative—
colossal sums of cash and huge quantities of industrial
goods were involved, from clothing to automobiles, which
were always in extremely short supply in the Soviet era.
There were therefore frequent misappropriations and

other violations of the law under in-
vestigation by law enforcement agen-
cies and the print media. Such expla-
nations as have been given for
Amirov’s material wealth are gener-
ally the stuff of criminal legend, which
no one has been able to confirm or
deny. Amirov himself sidesteps the
question in interviews.

The situation changed dramatically in
the mid-1980s, when the leadership
of the Dagestani party (and thus of
Dagestan itself) fell to the Avars, and

the Dargins were squeezed out into secondary roles. The
Dargins’ highest-level representative in the government,
Magomedali Magomedov, became chairman of
Dagestan’s Supreme Soviet, a body which was effec-
tively a front intended to give a national face to Soviet
power.

However, in 1991, with the disbanding and outlawing of
the Communist Party by the first Russian president, Boris
Yeltsin, it was the country’s Supreme Soviets that as-
sumed complete power in the regions, at least for a while.
It was at this time that, under Magomedov’s leadership,
an ethnically structured model for the government of
Dagestan took shape.

Ethnic origin—which had always been an unspoken fac-
tor in the make-up of the republic’s bureaucratic appara-
tus—now overtly replaced considerations of party mem-
bership.



18APRIL 2002 PRISM

In the early 1990s, almost all of Dagestan’s ethnic groups
formed themselves into so-called national movements,
through which new members of the ethnic elite, who were
generally from the lower social classes—such as the
Khachilaev brothers of the Lak People’s Movement
(Kazi-Kumykh) or Gadzhi Makhachaev of the Avar Na-
tional Front (named after Imam Shamil)—could be el-
evated to the higher echelons of power in the republic
and even in Russia.

The Dargins, once in power, found it harder to mobilize
themselves around a single center—rivalries within the
ethnic group led to a fragmentation into several different
political factions.

The might of the state machinery and especially of the
law enforcement agencies, which found themselves vy-
ing with several other political forces, shrank dramati-
cally, and every statesman of note needed to secure the
backing of some real power. Said Amirov, who had been
promoted to the rank of vice premier of the Dagestani
government by Magomedali Magomedov in 1991, sought
to protect his own position with the powerful patronage
of Magomedov, now chairman of the republic’s State
Council. Almost immediately afterwards, the first attempt
was made on Amirov’s life.

The role Amirov plays in the republic is enormous. Over
the last decade he has ensured the security and immuta-
bility of Dagestan’s leadership, and therefore also the
stability of the political situation in the
republic. Hence the great authority
he enjoys both with the people and
within Dagestan’s state apparatus.
And hence—in all probability—the
terrorist attacks against him. As a
result of one attack in 1992, Amirov
is now wheelchair-bound.

“The secret of Amirov’s power is his
style. While other politicians weigh
up all the consequences and then go for a compromise,
Amirov adopts a position of principle and pursues it re-
gardless,” says Enver Kisriev, a Dagestani sociologist.
“That’s why he has so many enemies. Yet since sustain-

ing severe injuries which have forced a major change of
lifestyle, Amirov has completely given up worrying about
his safety.”

In the republic’s government, Amirov has dealt with some
of the most intractable problems, those of social services
and religious organizations. In 1997 the religious conflict
between Dagestan’s Islamic fundamentalist Wahhabis and
members of Dagestan’s traditional (Sunni) faith, brought
Amirov out of the shadows and into the political public
eye. He was tasked with conciliating the warring parties,
and although reconciliation proved unattainable, Amirov’s
efforts nevertheless enhanced his reputation as a man
prepared to take on the most complex of problems.

In the polical public eye
In February 1998, in the Dagestani capital Makhachkala,
where one-quarter of the republic’s population lives, the
first popular mayoral election was held. Amirov was the
sole Dargin candidate, while the Avars were split be-
tween the businessman Shirukhan Gadzhimuradov and
the then chairman of the city council, Kurban
Makhmudgadzhiev. Amirov won with a substantial ma-
jority. Before long he had become head of the republic’s
Union of Local Authorities, which brings together most
of the heads of administration from the republic’s cities
and regions.

A month later, with the June 1998 election for the head
of the republic approaching, Magomedali Magomedov

asked the republic’s parliament to
amend Dagestan’s constitution, which
provided for the compulsory rotation
of the leadership of the republic
among representatives of the various
ethnic groups. Avar politicians, who
had been expecting Dagestan to come
under their control, attempted to
mount a protest in parliament and on
the streets of Makhachkala, but the
city, under Dargin control, gave them

no support. The constitutional amendment therefore went
through. Meanwhile, Amirov began his term of office in
the city by making improvements in the housing and utili-
ties sector and bringing the whole of the transport ser-

Over the last decade he

has ensured the security

and immutability of

Dagestan’s leadership...



19APRIL 2002 PRISM

vices market and the small-scale wholesale markets un-
der the city’s management.

It is worth noting that by the mid-1990s, deprived of all
subsidies, the city’s public transport system, supposedly
serving half a million citizens, had collapsed. The only
remaining transport services were provided by private
minibus operators. Amirov declared that their routes
were now city property, set up several municipal trans-
port companies and, with the help of the city police,
began to force the private operators to join them. Ini-
tially, the drivers organized strike action, but in the end
Amirov won the day. The single genuinely independent
trade union in the republic, the NPPVD (Independent
Union of Entrepreneurs and Drivers of Dagestan), put
up lengthy lawsuits against the mayor’s office and
bloody clashes with strike-breakers, but was finally com-
pelled to give up the fight.

Things were more difficult with the wholesale markets,
where the whole city’s produce was traded. The Avar
business groups that controlled them rejected Amirov’s
proposal to relocate their trading points from the city center
to the outskirts. On more than one occasion the city po-
lice tried to disperse the markets by force, but each time
the 1,500 or so traders refused to
budge. Amirov succeeded in dispers-
ing them only in May of last year (2001),
at the end of a bloody operation by
Dagestan’s elite OMON troops. This
was achieved by blockading the city
to prevent supporters of the traders
from coming in from the region’s agri-
cultural areas. The traders put up such
fierce resistance to the authorities that dozens of police-
men and civilians were injured in the clashes. Over a
dozen of the organizers of the resistance were given crimi-
nal convictions in February 2002, albeit with short or sus-
pended sentences.

But in May 1998 the traders, having organized an indefi-
nite protest in the square in front of Dagestan’s parlia-
ment and government buildings and the mayor’s office,
began actively support an insurrection by the Khachilaev
brothers, which Amirov was unable to contain.

On May 21, threatened with arrest for opposing the au-
thorities, the Khachilaevs—the Lak national leaders—
together with fighters of the Kazi-Kumykh movement
and market traders, seized control, unopposed, of
Makhachkala’s government buildings. Buoyed by this easy
success, the traders tried to attack the mayor’s office,
but there they encountered armed resistance from
Amirov’s security guards. The mayor’s men held back
the attackers until the head of the republic, Magomedali
Magomedov, returned from Moscow and was able to
reach a peaceful agreement with the Khachilaevs.

The brothers called off their men and then spent the month
that remained until the leadership elections in the repub-
lic putting together an opposition coalition. They were
joined by the Kaspiisk city mayor, Ruslan Gadzhibekov,
the former head of Makhachkala City Council
Makhmudgadzhiev, the chairman of the republic’s Pen-
sion Fund, Sharaputdin Musaev, and the chairman of the
government’s Fishing Industries Committee and one of
the Avar ethnic leaders, Esenbolat Magomedov.

On the day of the election, which was to be based on
voting by the parliamentary deputies and representatives
of the local administrations, Musaev announced his own

candidacy as chairman of the State
Council, but he lost to Magomedov.
Amirov, who had delivered to
Magomedov the lion’s share of his loyal
supporters, was the last to cast his
vote.

In the months that followed, there were
several more attempts on Amirov’s

life, for one of which the former city council chairman,
Makhmudgadzhiev, was sentenced to thirteen years’ im-
prisonment, with the actual perpetrator receiving eigh-
teen years.

But the most famous attack on Amirov took place on
September 4, 1998, when a truck stuffed with explo-
sives was blown up next to Amirov’s house, but the
explosion was off target, destroying dozens of neigh-
boring properties. The death toll was twenty, with over
eighty more injured. Later, two close relatives of

In the months that

followed, there were

several more attempts

on Amirov’s life...



20APRIL 2002 PRISM

Sharaputdin Musaev were found guilty of committing
this terrorist act.

Amirov’s popularity was boosted substantially by the
events of August 1999. In the days immediately follow-
ing the incursion into Dagestani territory by the rebel
forces of Shamil Basaev and Khattab, Amirov formed
and armed a so-called international brigade of 300 men
from amongst his supporters and, together with hun-
dreds of other volunteers, they rushed to western
Dagestan to hold off Basaev’s men until the arrival of
Russian troops.

Some weeks later, Amirov formed from this brigade an
armed city police force of fifteen hundred men, under his
personal command. Countering objections from the local
Interior Minister, Amirov replied that in times of crisis
the republic’s own police force was unable to guarantee
the city’s security. Moreover, he said, he was still under
personal threat of terrorist attacks.

Every evening the roads leading to
Amirov’s home are guarded by armed
police and even his children are accom-
panied to school by bodyguards. On sev-
eral occasions the windows of the
mayor’s office and Amirov’s motorcade
have come under fire from grenade-
launchers. Fortunately, no one has yet
been hurt.

Meanwhile, Amirov’s organizational and
managerial talent is making its mark in
Makhachkala, where all the communal
systems are back in working order. His
predecessor as mayor had been nicknamed
“Trottoirovich” (The Sidewalk King) by the locals be-
cause his term of office left pedestrians with almost no-
where to go: Every space, however tiny, could have a
kiosk or shop built on it. So Amirov began his period in
office by cleaning up the sidewalks.

Public spaces such as parks and beaches were restored;
a system of storm drains was established; and the city’s
roads were comprehensively resurfaced. In the first three

years of Amirov’s term tax collection rose by 40 percent,
20,000 new jobs were created and the city’s budget defi-
cit fell from 88 percent to 40 percent. Amirov was able
to report these facts to representatives of ‘Literary Rus-
sia’ magazine in August of last year, when they visited
Makhachkala to award him the title of “Best Mayor in
Russia 2000.”

Once a “covert” politician, Said Amirov is today the most
public politician in the whole republic. It could not, how-
ever, be claimed that democracy has flourished as a re-
sult: The republic’s media, including the independent me-
dia, no longer feel able to criticize the leadership, as they
did five or so years ago.

But his popularity amongst the people of Makhachkala is
considerable—he appears on local TV almost every
evening to report on what’s been accomplished, he never
forgets gifts for children and senior citizens on public

holidays, and sorts out all the housing
problems of the city’s residents.

“In my view, Amirov genuinely wants to
improve the life of the people of
Dagestan,” maintains Enver Kisriev,
“and, unlike many other politicians who
rely on criminal circles or the republic’s
officials for support, Amirov puts his trust
in the ordinary people.”

In all but name
Today Amirov is the head of the repub-
lic in all but name. However, his injury,
which is a significant impediment to his
dealings with Moscow’s political play-

ers, for example, may also prove to be an impediment
to the acquisition of further power in the future. Prob-
ably because he is little known in Moscow, political ob-
servers in Moscow and Dagestan differ in their assess-
ments of his prospects.

“His popularity is considerable, but that’s in Makhachkala.
And Makhachkala is not even Dagestan,” says an ex-
pert from Moscow’s Panorama think tank, Anvar Amirov.
“Of course, he is an impressive and unusual man. If he

“Unlike many other

politicians who rely

on criminal circles

or the republic’s

officials for support,

Amirov puts his

trust in the

ordinary people.”



21APRIL 2002 PRISM

were an ordinary politician, he would have a better chance
of further career advancement—he’s young, energetic,
has great authority and shows exceptional management
talent. But too much hinges on his personality, he has too
many enemies and he’s suffered an unbelievable number
of attacks.”

Kisriev disagrees: “Amirov is a strong-willed man, he’s
no fool and he works hard to better himself. He inspires
the people’s sympathy and even his injury enhances his
charisma. Amirov, unlike other politicians, has a program
that is clearly comprehensible to the ordinary people of
Dagestan, and with Makhachkala he’s proved that he
can put any of his ideas into effect.”

Kisriev does not believe that Amirov
will stand against Magomedov in the
June 2002 election for the head of
the republic. “He will wait as long
as Magomedov wants to retain
power,” he says.

Apparently the only major obstacle
blocking Amirov’s path now is the possibility of further
terrorist attacks.

In September 1998, answering a question about whether
he expects further attempts on his life, Amirov told the
Moskovskie Novosti newspaper: “I hope not, but there
probably will be more. We politicians are strange people,
prepared, even in the face of terrifying threats, to pursue
our aims. The only thing that will stop me is death.”

Zaira Abdullaev a correspondent of the Novoye Delo weekly in

Makhachkala, Dagestan.

AN EARLY DEFEAT FOR PRESIDENT AKAEV

By Sadji

March 17, 2002 will be recorded forever in the
new history of the Republic of Kyrgyzstan as
Bloody Sunday. On that day, as a result of

clashes between police officers and demonstrators, fif-
teen civilians were hospitalized. Five of them later died

without regaining consciousness. In addition, according
to the republic’s Interior Ministry, forty-seven police of-
ficers received wounds of varying severity. What gave
rise to this unexpectedly militant behavior of these pro-
vincial citizens?

At first sight, the reasons appear to be obvious. Those
participating in prolonged mass hunger strikes, meetings
and peaceful demonstrations in the Aksy region of Jalal-
Abad Oblast had put forward a six-point demand to the
authorities. Foremost of these was the release of the
chairman of the Committee on Judicial and Legal Affairs
of the Legislative Assembly of the republic’s Jogorku
Kenesh (parliament), Azimbek Beknazarov.

On January 5, Beknazarov was ar-
rested in Jalal-Abad Oblast by in-
vestigators from the local
prosecutor’s office and charged
with exceeding his official powers
seven years ago, while he was an
investigator at the Toktogul regional
prosecutor’s office. The opposition

and the deputy’s supporters believe that Beknazarov is in
fact being victimized for his criticism of the republic’s
leadership. In 2001, Beknazarov was sharply critical of
Akaev and his government for ceding Kyrgyz territories
to China, claiming repeatedly that there might be grounds
for impeaching the president. He also spoke unfavorably
about the latest agreement on the redefinition of the state
borders between Kyrgyzstan and Kazakhstan, which the
countries’ two presidents, Akaev and Nazarbaev, signed
on December 16 of last year. The agreement was drawn
up, he maintained, in haste. Kyrgyzstan would be ceding
to Kazakhstan a number of strategically important bor-
der territories in exchange for marshlands unfit for culti-
vation, territories that just might be rich in gold deposits.

From January to March, following his arrest,
Beknazarov’s supporters mounted demonstrations and
hunger strikes both in Bishkek and in several towns in
Jalal-Abad Oblast, the area that had sent Beknazarov as
their deputy to the Legislative Assembly in 2000. One of
the hunger strikers, Sherali Nazarkulov, died of a brain
hemorrhage on February 7.

What gave rise to this

unexpectedly militant

behavior of these

provincial citizens?



22APRIL 2002 PRISM

Territorial integrity
The conflict between Beknazarov and Akaev, then, lies
essentially in their differing attitudes to the important na-
tional issue of the country’s territorial integrity. In the
eyes of the people, the actions of the Akaev regime look
like betrayal. Beknazarov, on the other hand, looks like a
patriot. The people’s sympathies fall with Beknazarov,
because he has proven to be the sole statesman pre-
pared to stand up to the Akaev regime on the matter of
territorial integrity. For the majority of the Kyrgyz people,
therefore, the gravity of the judicial error that Beknazarov
is said to have committed seven years ago while working
as an investigator in a regional prosecutor’s office pales
to insignificance compared with his patriotic opposition
to the Akaev regime. This is the main reason for the
huge popular turnout in his defense.

The situation in the Aksy region of Jalal-Abad Oblast,
according to the official version of the situation, began to
escalate on March 12, coinciding with the beginning of
Beknazarov’s trial in the town of Toktogul. The epicen-
ter of the uprising was the village of Kara-Suu—the
deputy’s birthplace. According to reports in the republic’s
press, events unfolded as follows.

On March 13, the third day of the trial, the opposing sides
held a conference, at which the defense demanded an
acquittal and the prosecutor asked for Beknazarov to be
sentenced to seven years’ imprisonment. The judge an-
nounced a deferral until the following Monday, 18 March,
when the final verdict would be announced.

On 15 March there was a demon-
stration of around 800 people in Kara-
Suu. Many of the participants went
to picket the Toktogul court building
and decided to return on the day of
the verdict.

The next day, 16 March, in both Kara-Suu and the neigh-
boring village of Kara-Zhigach, over 1000 people gath-
ered together. According to the Interior Ministry’s press
service, the villagers assembled because they had heard
from Tursunbek Akunov, the chairman of the Human
Rights movement of Kyrgyzstan, that a number officials

were on their way to meet them, including Sultan
Urmanaev, governor of Jalal-Abad Oblast, and Shakarbek
Osmonov, head of the regional administration. The min-
istry account then suggests that disturbances began at
the instigation of Akunov, who had organized the unau-
thorized gathering. But this was not the case. The Inte-
rior Ministry spokesman deliberately avoided saying any-
thing about the other side of the problem—the psycho-
logical dimension—which is usually ignored by most of
the leadership.

When the people learned that the officials were coming,
they became hopeful of being able to put their case to
them. The meeting would in all probability have allowed
several problems to be nipped in the bud. But the offi-
cials failed to show up, and their disregard for the people
only inflamed the crowd’s feelings. As a result, on March
17, after another large-scale meeting, the people of Kara-
Suu, Kara-Zhigach and Bozpiek set off in a column (some
on horseback) toward the center of Aksy region, the town
of Kerben. There are two versions of what happened
next, leading eventually to bloody clashes: one from the
government and the law enforcement agencies and the
other from the opposition.

State terror spawns extremism
At a press conference held on the morning of March 19
at Government House, Interior Minister Temirbek
Akmataliev told journalists that the crowd was met on
the approaches to the regional center by police and rep-
resentatives of the regional state administration, who tried

to enter a dialog with the protestors.
But stones were thrown at the police
from within the crowd, and bullets fol-
lowed. When a police officer was
wounded in the thigh, the police re-
sponded with warning shots, fired
overhead. Under pressure from the

crowd, the police retreated. Taking advantage of this, a
large number of people broke through into Kerben. First
they attacked the Akimiat (the regional state administra-
tion) building. Then the enraged crowd reached the
ROVD building (the regional internal affairs department),
where, in the words of the minister, 139 police officers
were under siege until morning. “The crowd showered

The psychological
dimension  is usually

ignored by most of the
leadership.



23APRIL 2002 PRISM

the building with Molotov cocktails, for which they were
getting supplies of flammable liquids through the night,”
said the minister. “We ordered the police not to use their
weapons, but also not to abandon the ROVD buildings
because weapons are kept inside.”

In the course of the night-long riots, the building used by
the Aksy ROVD’s juvenile offenders inspectorate was
burnt down, there was partial damage to the passport
office and the state automobile inspectorate, and the win-
dows of the Akimiat building were broken. According to
Akmataliev, the disturbances “showed signs of careful
planning.” Part of the crowd—some
500 people and seventy horsemen—
headed off in an organized manner in
another direction, towards Tash-
Kumyr, blocking the Bishkek-Osh high-
way. Those participating in the distur-
bances demanded the release of
Beknazarov and, according to
Akmataliev, “additional land alloca-
tions.” They presented a number of
other economic demands as well.
Speaking to the press, the minister ap-
pealed for calm. He said repeatedly
that only the court could decide Beknazarov’s fate, which
was independent in Kyrgyzstan. From the minister’s ac-
count it followed that the police had not fired on the crowd,
which leaves the question: Whose were the bullets that
killed some members of the crowd and left others with
wounds of varying severity?

To answer this question, it is essential to be aware of the
information provided by the human rights activist,
Tursunbek Akunov, who was an eyewitness to the tragic
events, especially since, after the bloody clashes, the au-
thorities (in the person of Interior Minister Akmataliev)
made a serious charge against him, accusing him of or-
ganizing the disturbances.

On March 25, Akunov gave a press conference in the
office of the Republican Party. He said that by the time
he got there [on March 16], the situation in Aksy region
had reached boiling point. In view of the explosive nature
of the situation, Akunov had invited Shakarbek Osmonov,

the region’s Akim (head of the regional administration),
and Jalal-Abad Oblast Governor Sultan Urmanaev to meet
with the people. They had promised to come to Aksy at
10 am on March 17. People from several villages had
gathered outside the Kara-Suu agricultural directorate
building, but the officials didn’t appear; they cancelled
the meeting because they were awaiting the arrival of a
government delegation from Bishkek. Angered by this,
the people had left Kara-Suu and headed for Kerben, the
center of Aksy region. Along the way, more and more
people had joined them. When they reached Bozpiek, the
Akim, the regional prosecutor and the ROVD chief had

come out to meet them. The police were
carrying machineguns. The regional
prosecutor had refused even to listen
to the crowd. He had accused Akunov
of organizing the disturbances and or-
dered his men to arrest him. When the
people had tried to set him free, the
police had opened fire.

“I found out later that four people died
in the clashes with the police. I wasn’t
present at that point because I was in a
cell at the Aksy ROVD building. From

there I could hear the people’s outrage. Police officers,
afraid of pressure from the crowd, allowed me to call the
Deputy Interior Minister, Sadyrbek Dubanaev. He told
me that I was the only one capable of stopping the people.
When I went outside, I saw some 10,000 Aksy people
throwing stones at the ROVD building. It was only with
difficulty that I managed to stop them. They wouldn’t
even listen to Kubanichbek Zhumaliev, the transport and
communications minister, who is a local man. The au-
thorities are wrong to accuse me of breaking the law. On
the contrary, I did all I could to calm the crowd,” said
Akunov. He condemned the statement made by Minister
Akmataliev, who had accused him of political extremism
and incitement to overthrow the authorities. Akunov also
announced that he would sue the minister for insulting his
honor, dignity and professional reputation.

“Even as I was pacifying the crowd, the Interior Ministry
was framing charges against me under Article 94 of the
Criminal Code of Kyrgyzstan. I hereby declare that I did

Whose were the

bullets that killed some

members of the crowd

and left others with

wounds of varying

severity?



24APRIL 2002 PRISM

not incite the people to overthrow the authorities. On the
contrary, it was the authorities that took the
anticonstitutional decision to use weapons against their
own people. That we have no independent judiciary, and
that the ‘White House’ has a monopoly on power, was
clearly demonstrated by the group of officials headed by
Minister Zhumaliev. He spent an hour on the telephone to
the ‘White House’ persuading them that 99 percent of the
problems in Aksy could be solved by the release of
Beknazarov. And in the morning the deputy was duly re-
leased,” Akunov said at the end of his press conference.

After his release, Beknazarov confirmed that the courts
of the Kyrgyz Republic are completely under the control
of the president and his government. In a press confer-
ence in the Jogorku Kenesh on March 22 he said: “I was
a judge myself and never encountered such a practice.
This shows once again how both our deputies and our
courts bow only to orders from above”.

There is only one conclusion to be drawn from this: The
case against deputy Beknazarov was brought by the po-
litical order of President Akaev.

Prospects for further political developments
At this press conference, Beknazarov made another ob-
servation: “Throughout the whole affair, the president,
the head of the Law Enforcement Coordination Council
and Interior Minister Akmataliev have blamed the trag-
edy on the opposition, deputies and hu-
man rights activists. This has gone down
very badly with the people of Aksy and
intensified their grievances.” Also at the
press conference was parliamentary
deputy Adahan Madumarov, who
backed him up and reported a statement
made by Karybek Biibosunov, one of
the president’s strategists, and deputy
director of the International Institute for
Strategic Research, which answers to
the president of the Kyrgyz Republic.
Biibosunov’s view was that the situation could be stabi-
lized by putting all the deputies from the south of the
country behind bars. Hearing this, Beknazarov joked: “As
I said at one of my hearings, it’s as if I’m bin Laden and

my supporters are al-Qaida terrorists. It’s a good thing
that no one called for air and ground support from the
Americans based at Manas Airport. But seriously, this
was a defeat for President Akaev at the hands of his
people. After these events, he should ask the people’s
forgiveness and just leave quietly,” said Beknazarov.

However ironic the tone of Madumarov’s account of
Biibosunov’s statement, it should be understood that
herein lies another major reason for the tragedy that
unfolded. The fact is that, while there are over thirty
political parties registered in Kyrgyzstan, there are in
fact two more unregistered ones—the northerners and
the southerners. At present the North holds power. As
soon as Akaev announced that he would not be stand-
ing in the forthcoming presidential elections, the struggle
for power in the republic began. In Beknazarov, the
southerners have an unexpectedly strong political card
to play: patriotism. In light of this, the Akaev regime is
making yet another foolish mistake in claiming that the
bloody disturbances were organized by a “gang of dema-
gogs and intriguers.” Blinkered political thinking of this
kind is evidence of just how isolated the republic’s lead-
ership is from present day reality. Even the weakest of
oppositions could now effortlessly turn the republic’s
population—90 percent of which is impoverished—
against the regime.

For over ten years, the Akaev regime has represented
the northerners. But a schism has now
developed in their ranks, and former
Vice President Feliks Kulov has
formed a breakaway grouping even
though, unlike Beknazarov, he has nei-
ther a strong political hand to play nor
any ideas with popular appeal. On the
contrary, Kulov has always said that
he supports president Akaev’s policies.
All he has done is to propose that they
be modernized. Yet, for this modest
criticism of Akaev’s reforms, Kulov

has been sent to prison for seven years. This has earned
him the people’s sympathy, rather than any solid political
backing. It is for this reason that the people have not
come out so militantly in Kulov’s defense.

 “After these events,

he should ask the

people’s forgiveness

and just leave

quietly,” Beknazarov

said.



25APRIL 2002 PRISM

The obvious question is: How are political events likely to
unfold? Kyrgyzstan’s Bloody Sunday has shown that the
Akaev regime can only be effectively opposed by a united
force. Therefore, in recent days, action has been taken
by supporters of Jalgap Kazakbaev, a deputy of the As-
sembly of People’s Representatives, and his brother, who
have been unjustly imprisoned for fourteen years. On
March 26, the village of Tel’man in Panfilov region and
in the town of Kara-Balta in Zhaiyl region saw demon-
strations by some 700 of Kazakbaev’s supporters.
Speakers at the meeting told how, on February 26, par-
liament had sent a letter to President Akaev asking why
so long had passed without the amnesty law being used
in the case of the Kazakbaev brothers. Only when the
head of the presidential administration, Amanbek
Karypkulov, reported that he would give his answer to
parliament within two days did the demonstrators dis-

perse and go home. Kulov’s supporters recently held
another meeting to demand his release from detention.
If the supporters of other persecuted political figures
also take action to oppose the Akaev regime, then the
republic’s presidential elections may be brought forward.
But whether the elections take place at term or prema-
turely, the power struggle between Akaev’s intended
successor and the opposition candidate is likely to be
uncompromising and may well see further bloodshed.
In view of this, the presence in Kyrgyzstan of the anti-
terrorist contingent of U.S. and Western armed forces
may prove to be just the stabilizing factor needed to
prevent more bloody clashes at the forthcoming elec-
tions.

Sadji is an independent journalist from Bishkek.


