
RADIO FREE EUROPE/RADIO LIBERTY, PRAGUE, CZECH REPUBLIC
___________________________________________________________
RFE/RL NEWSLINE Vol. 6, No. 66, Part II, 9 April 2002

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
Headlines, Part II

* POLISH OFFICER AGAIN SENTENCED TO FOUR YEARS FOR SPYING FOR MOSCOW

* PETRITSCH REJECTS BOSNIAN SERB CONSTITUTIONAL CHANGES

* SIXTEEN UN POLICE INJURED IN CLASH WITH KOSOVA SERBS

END NOTE: THE OSCE AND THE CIS: STRANGE ELECTION BEDFELLOWS?
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

END NOTE

THE OSCE AND THE CIS: STRANGE ELECTION BEDFELLOWS?

By Taras Kuzio

    Independent Ukraine's third parliamentary elections were
observed by an unprecedented number of foreign observers. The Western
contingent included a core OSCE expert staff in Kyiv together with 26
long-term observers (LTOs) who were dispatched throughout Ukraine on
1 March. Each LTO group consisted of two people to cover between 1-3
oblasts depending on population density.
    On 29 March, 600 short-term observers from the OSCE joined
the LTOs to monitor the vote on election day. In addition, the
Western contingent included observers from the parliamentary
assemblies of the Council of Europe and the OSCE along with
counterparts from the European Parliament.
    The Eastern contingent of observers were from the CIS
Inter-Parliamentary Assembly (CIS IPA) who arrived a few days prior
to election day. The majority of the CIS IPA observers were from
Russia with smaller numbers from other CIS member states. Although
these were the third parliamentary elections in independent Ukraine,
this was the first occasion in which observers from the CIS IPA were
present.
    With close to 1,000 international observers there was clearly
an opportunity for observers from both the West and the East to take
stock of Ukraine's election process and its progress, if any, toward
democratization. Ukrainian Foreign Ministry spokesman Igor Dolgov
said in early February that, "We would like the election to confirm
the democratic development of Ukraine."
    The Ukrainian authorities understood that neither the OSCE,
the Council of Europe, nor the European Parliament would whitewash
election irregularities or ignore Ukraine's failings to abide by its
international commitments to uphold human rights -- that was to be



the CIS IPA's role. The only puzzling question was why the OSCE felt
it had to assist CIS observers with logistics in their task of
pretending to observe the elections.
    Not surprisingly, the OSCE and the CIS IPA reached completely
opposite conclusions about the conduct of the ballot, just as they
did during the Belarusian presidential elections in September 2001.
The OSCE said that election had "fundamental flaws," and the U.S.
State Department called it a "facade." Meanwhile, the CIS IPA
concluded that the Belarusian election was "free and fair." When this
discrepancy was brought to the attention of a member of the OSCE's
Office for Democratic Institutions and Human Rights in Kyiv, his
response was: "Oh well, that's pluralism."
    CIS Executive Secretary Yurii Yarov concluded that his
observers witnessed only "insignificant violations" of the election
law during the Ukrainian parliamentary poll, adding that the
elections "may without any doubt be described as democratic." He said
CIS observers had not registered any incidents of "administrative
pressure," and believed that television airtime "was provided in a
democratic fashion for representatives of all parties."
    These conclusions are completely at odds with those of most
of the blocs and parties that took part in the elections, Ukrainian
civic groups who monitored the election, and even with the findings
of the traditionally diplomatic OSCE. Our Ukraine leader Viktor
Yushchenko spoke of the use of "Stalinist tactics," while a member of
Our Ukraine and leader of one of the two wings of Rukh, Yurii
Kostenko, accused the authorities of using "totalitarian pressure"
against voters.
    In addition, the use of "administrative resources" by For a
United Ukraine (ZYU) was brazen, open, and massive. In the words of
U.S. State Department spokesman Philip Reeker, "The government of
Ukraine did not move in a proactive manner to ensure a level playing
field for all political parties... We are particularly disappointed
that officials did not take steps to curb the widespread and open
abuse of authority, including the use of government positions and
facilities, to the unfair advantage of certain parties."
    The Voters Committee of Ukraine reported that the election
was the worse of the three parliamentary ballots in Ukraine since
1992. The OSCE interim report noted that "most media failed to
provide an impartial and fair coverage of the campaign." State TV-1
provided disproportionate coverage to ZYU, and Our Ukraine obtained
only negative coverage on all three main television channels.
Meanwhile, the Social Democratic Party Ukraine-united (SDPU-o)
massively overspent on television advertising promoting "The Year of
Social Democracy in Ukraine" on the 1+1 and Inter television channels
it controls.
    The impartiality of Russian observers and the CIS IPA in
general is also open to question in light of senior Russian
officials' clear preference that Ukrainians should not vote for the
"anti-Russian" Our Ukraine. As Russian Ambassador to Ukraine Viktor
Chernomyrdin explained, "We support those who are in favor of
deepening Ukraine's ties to Russia." Such statements should not be
seen as interference in Ukraine's election campaign, argued Russian
Deputy Prime Minister Valentina Matvienko, while at the same time



saying, "We cannot support those who are against Russian-Ukrainian
integration."
    After the election results were announced, the Russian
presidential administration welcomed the success of the ZYU, the
Communists, and the SDPU-o. State Duma members said Russia can rely
on those parties because of "their friendly feelings toward Russia."
It is impossible to imagine Western member states of the OSCE or the
Council of Europe so openly interfering in an election process they
are sent to impartially observe, especially as OSCE observers are
instructed to refrain from any comment until after the election day.
    In addition, it is not clear on what basis the CIS conclusion
about Ukraine's elections was made. Some OSCE observers privately
reported that some of their CIS colleagues filled in reports on
polling stations without actually having visited them.
    While British Helsinki Human Rights Group trustee John
Laughland recently commented in "The Guardian" that Western election
monitoring is "so corrupted by political bias that it would be better
to abandon it," on the whole the monitoring efforts of organizations
like the OSCE has a much more positive than negative impact on such
elections. Election infringements would have been far more prevalent
in Ukraine without an OSCE mission in place. This is not the case
with CIS observers, whose only role is to provide glowing reports of
"democratic progress" within states whose leaders are friendly to
Russia. Taras Kuzio was an OSCE long-term observer of the Ukrainian
parliamentary elections and is a research associate at the Centre for
Russian and East European Studies, University of Toronto.


