
THE JAMESTOWN FOUNDATION
PRISM
A monthly on the post-Soviet states
September 2001   Volume VII, Issue 9    Part 1
--------------------------------------------
IN THIS ISSUE:

* Belarus: a dubious election and a death squad.....Part 1
* Putin and the Family, seemingly inseparable.....Part 1/2
* Calculating the room for opposition in Russia.....Part 2
* Russia's image: negative or transparency?.....Part 2/3
* How much will Abramovich invest in Chukotka?.....Part 3/4
* Russia's oil and gas policy card in post-Socialist
Europe.....Part 4
* Ukraine's post-Soviet political surrealism.....Part 5

--------------------------------------------
SOVIET-STYLE ELECTION HELD IN BELARUS
By Taras Kuzio

Belarus, a country that Freedom House, the New-York based
human rights group, defines as a "presidential dictatorship,"
has been ruled by Soviet-Russophile Alyaksandr Lukashenka
since 1994. [1] A November 1996 referendum judged unfair by
Western organizations and governments extended Lukashenka's
term in office from five to seven years. According to the
1994 constitution, which was abolished in 1996, Lukashenka's
term expired on July 20, 1999.

The 1996 referendum also broadened Lukashenka's authoritarian
grip over the executive, legislative and judicial branches of
government. Belarus' Latin American-style 'Sultanistic
regime' [2] is dominated by a single man who is nostalgic for
the Soviet past, sees Russia as his country's "elder
brother," is vehemently anti-Western and restricts all civil
liberties. Lukashenka's Soviet-Russophilism has led to an
onslaught on the Belarusan language and culture that is
reminiscent of the pre-1985 Soviet era.

On February 20 of this year the Minsk-based Vyasna human
rights group presented a 170-page report on violations of
human rights in the preceding year. The report surveyed the
criminal persecution of political and official figures,
disappearances, persecution of political parties and trade
unions, as well as discrimination based on religion,
nationality and language. Reacting to the growing abuse of
human rights Radio Liberty doubled its broadcasts to Belarus
in August.

EUROPE'S LAST DICTATOR AND HIS DEATH SQUAD

The human rights situation in Belarus progressively worsened
during the second half of the 1990s. In the walk-up to the



September 9 presidential elections, the most serious
allegations concerning human rights abuses involved the use
of death squads to eliminate former members of the ruling
elite who had turned against Lukashenka and joined the
opposition. The existence of a death squad made Belarus even
more reminiscent of former and current 'Sultanistic' regimes
in Central and Latin America, where similar practices had
existed and, in some cases, still exist.

Among the oppositionists who have disappeared are former
Interior Minister Yury Zakharanka, former deputy chairman of
the disbanded Supreme Soviet Viktar Hanchar, Hanchar's
business colleague Anatol Krasovsky, opposition leader Henadz
Karpenka and Russian Public Television cameraman Dmitry
Zavadsky. The first news that leaked out about the existence
of death squads with links to the executive came in November
2000, when Belapan, an independent news agency, received an
anonymous letter from a Belarusan KGB officer outlining how a
special unit (Zubr) of the Presidential Protective Service
murdered at least some, or all, of those who had disappeared.

The Belarusan Helsinki Committee demanded the dismissal of
Prosecutor-General Viktar Sheyman, Deputy Head of the
Presidential Administration Yury Sivakou and Interior
Minister Uladzimir Navumau. In scenes reminiscent of
Argentina and Chile, family members of the disappeared
demonstrated in Minsk during the presidential campaign,
demanding information.

The existence of a death squad in Belarus is no longer in
doubt. On August 22, Belarusskaya Delovaya Gazeta published
an interview with the former warden of Minsk's death row
prison, Aleh Alkayeu. He confirmed that Dmitry Pavlyuchenka,
commander of the Belarus Interior Ministry's special police
unit (SOBR), had borrowed the pistol used for executions on
at least two occasions. Lukashenka's main presidential
challenger, Uladzimir Hancharyk, head of the Belarusian Trade
Union Federation, released a handwritten report during the
elections that also outlined details of who gave orders to
have certain opposition leaders executed.

This evidence of a Lukashenka-organized death squad continued
to mount during the elections. Dmitry Petrushkevich and Aleh
Sluchek, former police investigators who defected to the
United States during the election campaign, disclosed other
documents that outlined details of the death squad. The death
squad was set up in 1997 and consists of ten people drawn
from an elite antiterrorist unit that was allegedly
responsible for the murder of thirty oppositionists. Ivan
Tsitsyankou, former head of the Presidential Administrative
Department and a close aide to Lukashenka, told the Minsk
newspaper Den on July 9 that his information led him to
conclude that "the complicity of the Belarusan leadership in



the disappearance of people is obvious."

Despite an abundance of such documentary evidence, the
Prosecutor General's Office refused to open an investigation
into the disappearances. Little wonder, since the unit
operates under the direct control of Prosecutor General
Viktor Sheyman, the former head of the National Security
Council. After the U.S. State Department said that it
believed the allegations, Lukashenka simply told the
Americans to "mind their own business" and "not meddle in
problems they don't understand."

THE PRESIDENTIAL ELECTION CAMPAIGN

A serious rival to Lukashenka, Natalya Masherava, daughter of
the popular Belarusan national communist Pyotr Masherau,
withdrew from the race in July under pressure from the
presidential administration. This despite the fact that
50,000 signatures had been collected for her registration as
a candidate. By late July only four out of the original
twenty-five candidates ultimately collected sufficient
signatures to register as candidates--Lukashenka, Hancharyk,
Syamyon Domash and Belarusan Liberal Democratic Party leader
Syarhey Haidukevich. Domash withdrew in favor of opposition
leader Hancharyk, leaving the electorate with a
three-cornered choice between the incumbent, the "pragmatic
centrist" opposition leader and a Russian nationalist. Some
reports suggested that the latter was actually a Lukashenka
ally who ran to attract voters who were disenchanted with
Lukashenka but did not support the opposition.

The opposition bloc that backed Hancharyk consisted of
center-right national democrats and "pragmatic centrists"
from New Belarusan political parties and those with ties to
the former Soviet Belarusan nomenklatura. Such an alliance
existed in neighboring Ukraine, where it maintained an uneasy
anticommunist derzhanyk alliance from 1992 until it
disintegrated with the revelations in the "Kuchmagate"
scandal after November 2000. "Kuchmagate" also revealed the
existence of a death squad known as "Bilyi Orly" (White
Eagles).

The elections featured a standard Soviet-style campaign
against the opposition, who were depicted as being full of
"malice and hatred" toward of Russia. As in Ukraine, the
Belarus executive depicts those opposed to it as hell bent on
instability, provoking ethnic conflict, and itself as the
sole guarantor of stability and interethnic harmony. Such
official campaigns are likely to fall on fertile ground in
both countries. In April Lukashenka accused the opposition of
planning a "Yugoslav scenario" for the presidential
elections, in which OSCE election observers would be used to
announce a victory by the opposition, which would then be



recognized by Western governments, who would encourage the
opposition to take over official buildings.

On August 26, Belarus began a military exercise timed to
coincide with the elections and a large NATO Partnership for
Peace exercise in Lithuania. The "Nyomon-2001" exercise, the
largest in Belarusan post-Soviet history, fielded nearly
10,000 troops, along with 1,600 military vehicles, heavy
weapons, aircraft and armor. The exercise included mock
combat between two imaginary states, one of which intervenes
in Belarus in support of the opposition.

The leadership's paranoia about foreigners applies only to
those from the West, on the assumption that they
automatically support the opposition. In March, Belarusan KGB
Chairman Leanid Yeryn pledged to intensify the surveillance
of foreigners to prevent them from interfering in the
country's internal affairs. International organizations and
citizens, he alleged, "stir up the populations distrust in
the current state system, the government, and the political,
economic, and socioeconomic course" in Belarus. He described
humanitarian assistance as "humanitarian intervention in our
republic." That same month a decree regulating the use of
"gratuitous foreign aid" banned the use of international
assistance to be used in elections, rallies, strikes,
seminars and propaganda.

A U.S. citizen, Robert Fielding, was deported in late August
after being arrested in Hrodna. The KGB accused him of being
an emissary of the AFL-CIO who had been sent to Belarus to
support the opposition in the elections. An Italian was
arrested and accused of espionage just four days before the
elections. This echoed the traditional Soviet accusation that
opposition activity could only be funded and organized from
abroad. In April Lukashenka alleged that the West was
planning to allot US$500 million to candidates challenging
him in the elections.

Early voting was a favorite tactic used to manipulate the
outcome of the elections. Under Belarusan election law,
anyone can vote up to five days ahead of the ballot, and 14
percent of the country's eligible voters putatively voted
ahead of the elections. A massive official campaign
encouraged voters to vote early. It is impossible to monitor
early voting in order to ensure that ballots are not
replaced. Opposition Communist Party leader Syarhey Kalyakin
claimed that all raion administration heads were provided
with 20,000 blank voting ballots to ensure a high vote for
the incumbent.

Vote fraud was also made easy by the fact that territorial
election commissions were staffed with presidential loyalists
from the pro-Lukashenka Belarusan Communist Party, veteran's



organizations and the Komsomol-style Patriotic Youth Union.
All 600 candidates for the commissions who were proposed by
the opposition were rejected. The opposition accused the
staff of these commissions of having already acquired
experience in vote rigging during the 2000 election to the
Chamber of Representatives.

Lukashenka's ratings have remained fairly consistent during
the last two years, averaging between 33-47 percent. The
Independent Institute of Socioeconomic and Political Studies
found in July that 48 percent were satisfied with his rule,
with an equal number dissatisfied.

Opinion polls taken before the elections predicted that it
would be impossible for Lukashenka to win outright in one
round. It is unlikely that the official result of 75.62
percent for Lukashenka--and a 83.85 percent turnout--was
achieved without massive fraud. The other two candidates,
Hancharyk and Haidukevich, supposedly won only 15.39 percent
and 2.48 percent, respectively. Hancharyk said the real
result would have been closer to 46 percent for Lukashenka
and 40 percent for himself, which would have meant a runoff
in which the electorate would choose between the incumbent
and a moderate member of the former Soviet Belarusan
nomenklatura. Relations between the OSCE and Lukashenka
remained strained throughout the election campaign. The OSCE
had requested that the authorities invite fourteen long-term
observers, who would arrive six weeks prior to the election,
and 150 short-term observers, who would be present only
during the campaign. Lukashenka and his Coordinating Council
accused the OSCE Advisory and Monitoring Group in Minsk of
attempting to destabilize Belarus with a "corps of
14,000-18,000 militants" disguised as election monitors.

In the end, the OSCE could not organize a fully fledged
mission because it was not allowed into Belarus until
mid-August. This prevented the OSCE from monitoring the
earlier stages of the election campaign, during which abuses
were more common.

FRAUDULENT ELECTIONS

The OSCE's election report concluded that the Belarusan
election had "fundamental flaws" and failed to meet OSCE
standards for democratic elections. The organization charged
that the Belarus authorities did everything possible to block
the opposition, failed to ensure the independence of election
commissions, did not monitor early voting, obstructed and
intimidated the media and NGO's, and conducted a smear
campaign against the opposition and international observers.

Only 24 percent of the media coverage was devoted to
Hancharyk, and 95 percent of that coverage was negative.



Nearly all the media coverage of Lukashenka was positive. The
main official newspaper, Sovetskaya Belarussiya, published
Lukashenka's election manifesto twice, doubling its usual
circulation and sending a copy to every resident of Minsk.
Official newspapers heavily censored Hancharyk's manifesto
and opposition media were closed down or confiscated.

The U.S. State Department described the election as only a
"facade" and said the outcome could therefore not be
internationally recognized. In contrast to these findings, a
monitoring mission from the Commonwealth of Independent
States' Inter-Parliamentary Assembly described the election
as "free and open, and in compliance with all universal
democratic institutions."

Although the OSCE called upon the international community not
to further isolate Belarus, its semi-isolation seems set to
continue. EU Foreign and Security Policy Chief Javier Solana
said the EU could not "normalize relations with a country
which does not respect the freedom of an election."

CONTINUED INTERNATIONAL ISOLATION

Belarus' foreign policy is the polar opposite to that of the
three Baltic republics, which never joined the CIS and have
completely orientated themselves towards integrating into
Trans-Atlantic and European structures. It is even radically
different to Ukraine's multivectored foreign policy, which
seeks to balance between Russia and the West. The Belarusian
opposition sought to bring the country's foreign policy
closer to that of Ukraine and promised to adhere to
Belarusian constitutional provisions on sovereignty,
independence and neutrality, carry out a multivectored
foreign policy and ensure integration into European
structures. [3]

Lukashenka has little interest in maintaining good relations
with Western countries or organizations like NATO, the
European Union, the Council of Europe or the OSCE. Like the
Baltic republics, the foreign policy of Belarus is unipolar,
but orientated exclusively towards Russia and the CIS rather
than the West. He has succeeded in portraying the choice open
to Russia in dealing with Belarus as a choice between his
Soviet-Russophilism and the position of the opposition
anti-Russian national democrats, who, like the Baltic states,
would orientate the country exclusively towards the West. He
understood from the situation in neighboring Ukraine that any
high-ranking national democrats in office, such as former
Ukrainian Prime Minister Viktor Yushchenko, are seen as a
major security threat to Russian national interests.

In order for Lukashenka to present Russia with a stark choice
between his Soviet-Russophilism and the pro-Western stance of



the anti-Russian national democrats, he sought to destroy the
political middle ground. In response, the Belarusian
opposition tried to offer a "pragmatic center" like that
associated with Ukrainian President Leonid Kuchma. While his
multivectored foreign policy is not ideal in Russian eyes, it
is the lesser of two evils when compared to a Ukraine or
Belarus ruled by national democrats.

The Belarusan opposition's 'pragmatic centrist'--Trade Union
leader Hancharyk--was an alternative to Lukashenka who could
be acceptable to both Russia and the West. This explains why
Lukashenka reserved his greatest venom for the "pragmatic
center." Indeed, it is members of the "pragmatic center" from
the former Soviet Belarusan elite who have fallen out of
Lukashenka's favor who are believed to have been killed by
the death squad.

However, the opposition's tactic of presenting itself as
"pragmatic," not anti-Russian and similar to Kuchma in its
multivectorism, failed. In early May, five of the
then-opposition candidates visited Moscow in an attempt to
persuade the Russian elites that the election of the
opposition would not harm Russia's interests. Lukashenka,
however, warned the Russians that the opposition was
"pursuing an anti-Russian and pro-Western policy."

Russian President Vladimir Putin endorsed Lukashenka and, in
doing so, effectively demonstrated that for Russia in the
CIS, geopolitics is more important than reform. Russia
reportedly subsidizes Belarus to the tune of US$1 billion
annually. Putin's endorsement of Lukashenka ignored both
Hancharyk's appeal to Russia to support a free election and
his support for integration with Russia. Russia refused to
believe that there was anything other than a stark choice
between the "pro-Russian" Lukashenka and the "anti-Russian"
Popular Front. The grenade explosion at the Russian Embassy
on May 31, on the eve of a CIS summit in Minsk, may have been
designed to cast further aspersions on the opposition's
attitudes towards Russia. The fact that the opposition's
tactics failed also reflected Russia's perception of eastern
Slavs as comprising one Russian nation. Viewed from this
perspective, even "pragmatic centrists" like Hancharyk and
Kuchma are seen as contradicting this commonly accepted view
of Russian identity. This explains why virtually all of
Russia's major political figures and forces--including the
communists and nationalists, Yevgeny Primakov and Moscow
Mayor Yury Luzhkov, and even Mikhail Gorbachev--supported
Lukashenka's reelection. Russian nationalist Vladimir
Zhirinovsky wholeheartedly backed Lukashenka even though the
Belarusian branch of Zhirinovsky's Liberal Democratic Party
put forward its own leader, Haidukevich, as a presidential
candidate. "Lukashenka's victory will be useful for us,"
Zhirinovsky said. The only exception was the Union of



Right-Wing Forces (SPS), which backed Hancharyk as someone
who would take Belarus in the direction of Ukraine's
"multivectored" policy.

WHERE NOW?

Seven more years of Lukashenka ruling Belarus suits Russia's
national interests in the CIS and Europe, particularly NATO's
planned enlargement next year, and clearly reflects the
priority it gives to geopolitics over reform. Whether
discussions on Russia-Belarus integration will move beyond
mere rhetoric is unlikely, given the each side defines the
idea of a union differently. In Belarus, Lukashenka's
continued rule means the perpetuation of Europe's last
dictator and the only Sovietophile regime outside Central
Asia.

1 See my analysis of 'Belarus' in Adrian Karatnycky,
Alexander Motyl and Amanda Schnetzer eds., Nations in Transit
2001. Civil Society, Democracy and Markets in East Central
Europe and the Newly Independent States (New York: Freedom
House, 2001), pp.100-111. Also available on
www.freedomhouse.org.

2 See Stephen Eke and Taras Kuzio, 'Sultanism in Eastern
Europe. The Socio-Political Roots of Authoritarian Populism
in Belarus', Europe-Asia Studies, vol. 52, no. 3 (May 2000),
pp. 523-547.

3 Belarusskaya Delovaya Gazeta, 1 August 2001.

Taras Kuzio is a research associate with the Centre for
International & Security Studies, York University.
--------------------------------------------


